Lem ved alle radiatorer?

Overvejer at lave husets 1-strengede (indirekte) fjernvarme om til 2-strenget. Måske med pex og pressfittings.

Der skal i så fald trækkes to rør (frem og retur), som alle radiatorer skal kobles på.

Er det korrekt, at der ved hver radiator skal sættes 2 t-stykker, så radiatorer kan kobles på henholdsvis frem og retur (med de rette fittings)?

Og hvis jeg fræser pexrørene ind i væggen, hvad så med disse t-stykker? Sådan samlinger må vel ikke være skjulte, så skal der være en lem til dem alle?

Er der måske en smartere måde at gøre det på?

Har søgt og søgt - men kan ikke finde svaret...😊
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
normalt trækker man 2 rør ud til hver radiator
Kan et 2-strenget system ikke være parallelforbundet, som på billedet?
Per-Novice skrev den 03-12-2023 21:09:01

Kan et 2-strenget system ikke være parallelforbundet, som på billedet?

det kan det sagtens , alt efter hvor mange radiatorer skal du nok have en lidt større rørstreng

Du må ikke lave skjulte samlinger.
Men du kan enten trække 2 x rør fra fyret og frm til hver radiator - eller du kan lave paralleludgrening undervejs med T-stykker. Men så skal man kunne se T-stykkerne.
Du kan også lave en kombi af 2xn stykker slange fra fyret - og delvise udgreningen. Men alle samling skal være  synlige - ihvertilfælde bag en låge/lem.
Dine samlinger må gerne ligge i en skunk, så er der tilgang til dem, eller i en krybe-kælder, men de må ikke være desideret indmuret.

Annonce
Normalt i nyere installationer laver man 2 x pex ud til hver radiator fra et fordeler punkt. Ger er så 2 fordeler en til fremløb og 1 til retur. 
Pexrør laves som rør i rør og afsluttes i koblings dåse i væg umiddelbart bag termostat / retur fra radiator. 
MEN der er også mulighed for at bruge dobbelt koblings dåse, ( koblings dåse til videreføring) og derfra en passende stump nippelrør ud til radiator
Så er du ude helt over det med samlinger , Det foregår i koblings dåse og denne kan man tilgå fra monterings siden. Her er LINK til både enkelt og dobbelt koblings dåser. Godt nok lidt pebret, men ring eventuelt til dem hvis du skal bruge en vis mængde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ville også helst lave det med et forgreningspunkt, hvorfra der går to rør til hver radiator. Der er seks radiatorer, så det vil være 12 rør i alt.

Men da rørene kun kan trækkes en vej - langs væggen, så bliver det en ordentlig klump. Og hvis de skal fræses ind i væggen, så falder huset sammen. Derfor foretrækker jeg løsningen med to tykkere rør, der forbinder alle radiatorer i en kæde.
der findes et system der er lavet til den måde
det er en form for kabelbakke der monteres i stedet for fodliste , hvor rør et trukket i denne
dog en lidt dyr løsning
Havde faktisk kigget på Gabotherm, men det er alt for dyrt. Underligt, at der ikke findes en bunke løsninger af den slags i Danmark. Hvis jeg søger på udenlandske hjemmesider, så er det en stor ting.

Men jeg kunne selvfølgelig trække de to tykke pexrør langs gulvet og så bygge en pæn rørskjuler af træ. Det ville også løse problemet med skjulte t-stykker, hvis det var fræset ind i væggen...

Hvis jeg fræser lidt ind i væggen, så behøver rørskjuleren ikke stikke så langt ud.
Per-Novice skrev den 04-12-2023 07:03:36

Havde faktisk kigget på Gabotherm, men det er alt for dyrt. Underligt, at der ikke findes en bunke løsninger af den slags i Danmark. Hvis jeg søger på udenlandske hjemmesider, så er det en stor ting.

Men jeg kunne selvfølgelig trække de to tykke pexrør langs gulvet og så bygge en pæn rørskjuler af træ. Det ville også løse problemet med skjulte t-stykker, hvis det var fræset ind i væggen...

Hvis jeg fræser lidt ind i væggen, så behøver rørskjuleren ikke stikke så langt ud.

du kan få mange pæne kabelbakker , og så en stak dobbelt rørholdere , så kan du selv lave dem , og du kan altid komme til samlingerne

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis