el motor brummer - hvordan skal den tilsluttes

Hejsa
Jeg har fået en varmeventilator som jeg gerne vil have tilsluttet

Den er fra Nordisk Ventilator.
Der er tilhørende en hastighedsregulering.
Jeg har prøvet at tilslutte den til 230v, men den brummer bare - prøvede i første omgang at tilslutte efter tegningen (high speed) uden hastighedsregulering.
Har prøvet at give den et skub.

Kondensatoren er tilsluttet øverst venstre og nederst venstre klemme.
Jeg har prøvet med 0 på nederst til højre og fase på nederst venstre og nederst midt. (idet der ikke er en lus over)
Det undrer mig, at kun 2 ledninger er tilsluttet nedeste til venstre (fase og kondensator) - den går ikke ned i motoren. Ifølge tegningen skal a1 være der. - Men der er 2 ledninger der går ned i motoren på den nederste midt klemme - kan den mon være flyttet hertil?
(har prøvet at flytte den blå, men det giver ingen forskel.

Nogle der kan hjælpe mig videre?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler lus imellem Z1 og U5  Altså fra din blå ledning i tilslutning og over til kondensator. 
Du skal ikke montere den med 3 ledninger hvis du vil prøve med high speed. I diagram er kun vist 2 ledninger og det er også det vi bruger når det er 230 v 
Så tag den brune væk, sæt spænding på sort og Nul på blå samt montere den lus så kører det. 
Du skal i øvrigt have smæk i numsen for at have klippet jordledning væk i stedet for at montere den.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 04-12-2023 00:02:52

Du mangler lus imellem Z1 og U5  Altså fra din blå ledning i tilslutning og over til kondensator. 
Du skal ikke montere den med 3 ledninger hvis du vil prøve med high speed. I diagram er kun vist 2 ledninger og det er også det vi bruger når det er 230 v 
Så tag den brune væk, sæt spænding på sort og Nul på blå samt montere den lus så kører det. 
Du skal i øvrigt have smæk i numsen for at have klippet jordledning væk i stedet for at montere den.   

Tak for svaret.

Jeg har modtaget den sådan - skal have en anden ledning på når/hvis den kommer til at virke (med jord naturligvis)

Lusen mellem Z1 og U5 er der ikke, derfor tror jeg at forrige ejer har monteret både blå + brun ledning til fasen (samme fase).

Klemmen Z1 går ikke ned i motoren (kun til fase og kondensator) - tror du ikke at forrige ejer har flyttet ledningen over på u5 klemmen, for her går der 2 ledninger ned i motoren? 

Uanset hvordan viklinger er monteret så skal du have kondensator med for at motor ikke brummer.
Så til en start kunne du sætte N på blå og brun samtidig, og Fase på den sorte. 
Det er principielt det samme som en lus, Men du skal lave det ordentlig bagefter. Du behøver ikke ny kabel, blot afmontere den, korte op, af isolere og montere den korrekt igen. 
Du siger noget med tidligere ejer. Det billede hvor kabel ligger hen uden på klemrækken, ? ? hvor kommer det ind i billedet.  

ev elmand skrev den 04-12-2023 23:03:09

Uanset hvordan viklinger er monteret så skal du have kondensator med for at motor ikke brummer.
Så til en start kunne du sætte N på blå og brun samtidig, og Fase på den sorte. 
Det er principielt det samme som en lus, Men du skal lave det ordentlig bagefter. Du behøver ikke ny kabel, blot afmontere den, korte op, af isolere og montere den korrekt igen. 
Du siger noget med tidligere ejer. Det billede hvor kabel ligger hen uden på klemrækken, ? ? hvor kommer det ind i billedet.  

Tak.

Jeg har sat en ny ledning på, da den gamle kun er ca 30 cm.

jeg har prøvet alle 3 hastigheder samt en ny kondensator 2uf

uanset hvad, så brummer den blot - propellen som motoren driver kører helt frit og kan heller ikke skubbes igang.

Har med multimeter målt ca 0.24 ohm modstand på spole S samt A1 og A2. (Fandt ud af at den lyseblå ledning der var monteret på u5, gav de 0.24ohm til u2, hvorfor jeg formoder at den hører hjemme på z1)

Ved du hvad P er? - noget termosikring eller noget? - jeg måler 0 ohm over den, så det er vel fint.

Har du prøvet at måle ohm på startviklingen? Mål mellem gul og grøn (U2 og Z6), det er bedst hvis du afmonterer den ene ledning, og måler på den.

Modstanden er nok et sted mellem 50 og 5000 ohm, hvis den er i orden.

P er en indbygget termo sikring. Det er sikkert det man kalder klixon relæ. Ved overtemperatur afbryder den og slutter igen for strømmen ved afkøling.  Måling på 0 ohm er ok. Men alene det at motoren brummer siger jo at der er gennemgang i denne. 
Og du har styr på lus som skal lægges ved de forskellige hastigheder. 2 stk. ved høj, og 1 stk. ved både mellem og lav hastighed. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis