Kolde gulve

Hej forum,

Sidste år købte jeg et hus, hvor stuen er en tilbygning. Det betyder, at under stuen har vi en kælder med en højde på 180 cm, som jeg bruger som værksted og opbevaring. Vores gulve i stuen er meget kolde, især om vinteren - næsten iskolde. Det kræver en masse energi at varme stuen op. Jeg har overvejet at isolere gulvet nedefra, men er usikker på, hvor meget effekt det vil have. Jeg er ret sikker på, at vi har gulvbrædder - en lille isoleringsdug på 4 mm - beton og en tynd træplade som loft til kælderen. Der er altså ingen isolering. Ville nogle centimeter rockwool være tilstrækkeligt, eller er det muligt at lægge varme nedefra? Hvad tænker I om min situiation? 😊
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
lyder som om der er armeret betongulv med trægulv direkte ovenpå, eller måske på strøer ovenpå beton.......ved du det. ??
er oprindelig ark.; med har været selvstændig tømrermester i 23 år (nu pensionist)
hvis du er interesseret i lidt hjælp/forsl så kan du kontakte mig på 42415739

Bh.....dan--49
Hvad er temperaturen i kælderen ?
Det kan måske hjælpe at "under-isolere" med 10-20 cm rockwool - men der  vil være kuldebroer via bærende vægge og kælderetagen vil blive meget lidt høj.
tror det er en dårlig ide med isolering under 
p.g.a. lofthøjde
dan-49
hej
du skriver du er sikker på at der trægulv, betyder det at der strøer under  ??
hvad er opvarmningen. ??  det lyder som om det er radiatorer, er det rigtigt. ??
Bh.....dan-49

Hej dan-49, Tak for dine svar.

Trægulv var måske lidt misvisende, vi har højtrykslaminat fra BERRYALLOC direkte oven på beton. Vi har en enkel radiator og brændeovn som varmekilde i stuen. Radiatoren er nede i gulvet langs vores vindusparti. 

Iforhold til dit tidligere svar vil jeg hellere end gerne tage noget af højden af kælderen hvis det kan betyde mere varme i gulvet. 

Bh Hitaya
Annonce
Der er de 2 muligheder som er nævnt. Langt højere temperatur i kælder eller isolering op under loftet. 
Hvis du stort set ikke bruger kælder så vil 2 cm isolering hjælpe meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hej
isolering under betongulv vil måske hjælpe; men samtidig skal hele betongulv først opvarmes og især den kuldebro
der er ved overgang betongulv/ydermur......så jeg er tvivlende på hvor meget det vil hjælpe.
for mig at se er jeres STØRSTE problem jeres trappehul og jeres nedbyggede radiatorer i gulvet....radiatorerne vil aldrig komme til at kunne opvarme jeres gulv, alene af den grund at radiatorene`s strålevarme går direkte opad.
da I har kælder under, vil der være mulighed for at kunne trække rør under beton og op hvor I evt. gerne vil have
opsat radiatorer.
personligt ville jeg nok overveje at lægge gulvvarme på stueplan og så droppe eksisterende varme.

Bh....dan-49  42315739
Stuen har som sådan ikke brug for ekstra radiatorer da den ene radiator og brændeovn kan varme rummet fint op, det er bare forbandet træls at man altid skal have hjemmesko på og vores dreng på 1.5 år ikke kan side på gulvet og lege uden at blive kolde. 

Men takker for dine råd og det var også bare en tanke jeg har gået og leget med om det kunne være en mulighed. Men den bedste løsning vil nok være at ligge varmerør oven på beton og så gulv.
Selv om i isolerer under gulvet, så vil det ikke komme til at føles lunt. Det vil stadig være kølig dog varmere end uden isolering. Hvis i laver gulvvarme så synes jeg det er et must at der isoleres. . Ellers bliver der dejlig lunt nede i kælderen. 
De første 10 cm giver jo mere end fra 10 - 20 cm isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hej Hitaya
har tidligere vedlagt mit tlf. nr., hvis du er interesseret må du godt give et kald, tror måske  jeg ar et forslag; men vi må jo ikke reklamere er på siden.
kan oplyse at jeg oprindelig er uddannet tek.ass. samt arkitekt (er også tømmer)

Bh....dan-49    42315739

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis