Tilkobling af el-komfur

Komfuret var frakoblet så jeg satte det op med Google hjælp, men nu kortslutter hele lejligheden hver gang jeg tænder ovnen. 2 ud af 4 kogeplader virker. Har jeg koblet det forkert til?
Jeg kan forstå at blå=0 og grøn/gul=jord
Kan de to sorte og den brune så kobles til et vilkårligt udtag?

Undskyld mit basale opslag og hvis i syntes det minder meget om nogle af de andre, men syntes ikke jeg kan finde nogen med samme ‘stikdåse’ og kombination af farver på ledninger - så derfor dette opslag. Håber i kan hjælpe.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag lige et billede af udtaget, og gerne af tilslutningerne ved komfurets terminaler. Evt af tilslutningsdiagrammet.
Det vigtigste er at finde nullen og jorden i udtaget og forbinde dem korrekt. De 2 sorte og dem brune kan forbindes vilkårligt i de ledige huller efter nullen og jorden er tilsluttet.
Er det de 2 kogeplader der ikke virker, som resulterer i ’kortslutning’ når de tændes? Og hvad er det der slår ud, jeg tænker det er dit hpfi?
  1. Hej, mange tak for dit svar. Nej det er når jeg tænder ovnen og den bliver varm, at det ‘kortslutter’ hele lejligheden. Og efter dit svar med at de to sorte og den brune kan sættes i vilkårligt, har jeg flyttet den ene sorte således at de to sorte nu sidder sammen. Det har resulteret i at alle 4 kogeplader nu virker 😀 Men dog stadig det samme problem med ovnen..
  2. Her er billeder af de diagrammer der er bagpå ovnen. 

Ja, og de billeder er ikke bedre. Fotokursus måske?

Kan du ikke tage et billede af tilslutningen i komfuret og et billede af afbryderen på væggen, så det er til at se ledningerne, der kommer ind? Har du noget at måle med, for det er vigtigt, at du finder nullen. Afbryderen på væggen vender på hovedet, og hvis den er monteret som normalt, er nullen nu til højre.
Når du siger at ovnen kortslutter når du tænder den. Betyder det at HPFI relæet kobler ud?

fase
Bent, tilslutningsdiagrammet er nu fint nok.
Victor, De 3 ledere fra ovnen skal forbindes til hver sin terminal i udtaget. Hvis du forbinder 2 i samme hul, vil sikringen gå.
Du behøver ikke matche farver i udtaget udover blå til blå, gulgrøn til gulgrøn.
Hvis komfurudtaget er forsynet i alle hullerne med en leder, og sikringen mindst er 13A (gerne 16A), bør kogeplader + ovn virke fint.
Vi mangler fortsat at få opklaret hvad der slår ud for dig, din sikring eller dit hpfi relæ.
Annonce
Hvis det virker indtil ovnen bliver varm, og derefter slår HPFI relæ Så er der fejl på ovnen. 
Du skal prøve at bruge de rette ord. 
(Det er klart at det ikke kortslutter lejligheden, Sådanne kan ikke kortslutte da de består af mur, gulv og loft som måske endda er træ   )
måske tager det al strømmen i lejligheden eller mere specifik HPFI relæ slår fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mange tak for svar.
Ja ovnen tænder men efter 1-2 minutter så slår HPFI-relæet fra og al strøm i lejligheden går.
Jeg har flyttet den ene sorte ledning således at de to sorte ledninger nu sidder i samme hul. Det har gjort at alle 4 kogeplader nu virker.
Din forsyning er kun på 2 faser. Derfor slår din sikring fra når du tænder alt samtidigt.
Hvor mange A er din sikringsgruppe på?
Kender du forskellen på HPFI og sikring?

Prøv at lægge et billede ind af din gruppetavle.

Hvis du kun tænder et par kogeplader ad gangen, går sikring så?

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis