Hvordan frakobler jeg håndvask?

Jeg har en ny lejlighed hvor jeg skal have sat et nyt køkken i.

Da jeg er ved at fjerne den nuværende vask og vil slukke for vandet støder jeg ind i dette problem.
Den tidligere ejer har koblet en opvaskemaskine på, men nu sidder “lukke mekanismen” sådan at den kun lukker for tilløbet af vand til opvaskemaskinen men ikke til selve vandhanen.

Jeg håber nogen af jer kan forklare hvordan jeg tackler dette problem, da jeg helst ikke vil risikere vand i hele hytten :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se sidder der to Ballofixer øverst, en til varmt, den anden til koldt vand. Prøv at lukke dem og se om der kommer vand ud af hanen.

Du kan lukke for den nederste kuglehane og koble vasken fra. Dernæst lukker du afgangen til vasken med en slutmuffe og åbner for kugleventilen. Så kan du bruge opvaskemaskinen igen. Da du nu skal have nyt køkken, kunne du bytte om på ventilerne sådan, at kuglehanen til vasken kommer til at sidde øverst. Det kræver så, at du kan lukke for vandet et andet sted. I øvrigt skal tilslutningerne til vasken ikke pakkes med teflon eller andet. Der pakkes med en gummipakning i omløberen til slangen til vasken. 

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2023 22:28:27

Du kan lukke for den nederste kuglehane og koble vasken fra. Dernæst lukker du afgangen til vasken med en slutmuffe og åbner for kugleventilen. Så kan du bruge opvaskemaskinen igen. Da du nu skal have nyt køkken, kunne du bytte om på ventilerne sådan, at kuglehanen til vasken kommer til at sidde øverst. Det kræver så, at du kan lukke for vandet et andet sted. I øvrigt skal tilslutningerne til vasken ikke pakkes med teflon eller andet. Der pakkes med en gummipakning i omløberen til slangen til vasken. 

Tak for svar. Men det er et “Mellemstykke til kuglehane med kontraventil 1/2" så vidt jeg har læst mig frem til. Så når jeg lukker for ventilen så kommer der stadig vand ud af vandhanen. Så jeg kan ikke rigtig koble den fra. 

Kan du hjælpe yderligere? :)
Kommer der også vand ud af hanen, hvis du lukker for begge kuglehaner?

fase
Du skal også lukke på den ballofix hvor der IKKE sidder det sorte håndtag.

Det gøres nok enten med en skruetrækker eller evt en umbacho nøgle. Eller måske kan du skrue et af de sorte af og flytte derhen

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis