Radiator og gulvvarme på samme unit - kan ikke opvarme bolig

Hej.

Jeg har en fjernvarmeunit (Termix VVX - dog den 'gamle' model med Alpha2 25-60 pumpen). Den har én streng til opvarmning af boligen. I forbindelse med renovering af huset, har en VVS'er sat et T-stykke på fremløbet og returløbet (Se billede).

Den ene side af t-stykket går til radiatorerne i huset (som kører 2-streng), den anden side går til midishunten (Wavin m. 6 kredse) altså gulvvarmen. Det samme retur.

Vores problem er, at boligen ikke bliver opvarmet nok.

Jeg har prøvet alle tænkelige indstillinger på ECL-110'eren. Jeg har også forsøgt med samtlige kombinationer af pumperne, altså ene lav anden høj, begge høj, osv. osv.

Det er som om at de to pumper modarbejder hinanden. For når gulvvarme kalder og radiatorerne er tændt, får radiatorerne ingen varme. Gulvvarmen får 30 grader, men skal bruge 35-38 grader ca. for at varme boligen op. Uanset hvad jeg sætter den blå termostat på midishunten, er det max 30 grader der kommer igennem.
Skruer jeg derimod alle gulvvarme termostater helt ned så wavin-pumpen slukker, så får radiatorerne fin varme og der kommer meget varmt vand rundt i gulvvarmen (indtil telestaterne lukker helt).

Så hvad er det helt præcist der går galt her? Kan det slet ikke lade sig gøre at køre det sådan her? Eller hvordan kommer jeg tættere på at finde ud af helt præcist hvor det går galt - og endnu vigtigere hvordan jeg (evt. en VVS'er) løser det.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du tage et foto gulvvarme shunten  + pumpe ? Måske pumpen vender forkert...
Kan du mærke/måle på temperaturerne frem og retur at de passer - har du et termometer ?

Fremløb fra fjernvarmeunit: 58 grader
Returløb fra fjernvarmeunit: 32 grader

Fremløb fra Wavin: 32,4 grader (passer meget godt med det analoge termometer der sidder i shunten)
Returløb fra Wavin: 29,2 grader

Jeg har tilføjet lidt billeder. Beklager det dårlige lys, men jeg håber du kan se hvad du har brug for. Ellers sig til
Gulvvarmen ser fin ud.
Er retningen af din radiatorkreds rigtig - er de varme i toppen  ?

Prøv at skrud ned for din gulvarme recirkulationshastighed til 1-2 stykker og se på gulvarme frem  og retur.
Hvis din fremløbstemperatur til radiatorerne kun er 32,4 °C får du ikke varmet huset op med radiatorerne. Du skal skrue op på 50 °C på fremløbet til radiatorerne. Temperaturen til gulvvarmen beholder du på nuværende indstilling, som foregår på den blå termostat på gulvvarmen.

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2023 22:42:05

Hvis din fremløbstemperatur til radiatorerne kun er 32,4 °C får du ikke varmet huset op med radiatorerne. Du skal skrue op på 50 °C på fremløbet til radiatorerne. Temperaturen til gulvvarmen beholder du på nuværende indstilling, som foregår på den blå termostat på gulvvarmen.

Se data her:

Fremløb fra fjernvarmeunit: 58 grader
Returløb fra fjernvarmeunit: 32 grader
Fremløb fra Wavin: 32,4 grader (passer meget godt med det analoge termometer der sidder i shunten)
Returløb fra Wavin: 29,2 grader 

Den originale fremløbstemperatur ser ud til at være fin. Problemet opstår som omtalt I når vandet kommer til gulvvarmeshunten. Der bliver temperaturen ikke højere end de 32,4 grader. Min formodning er at pumperne modvirker hinanden, eller er der måske skal en ensretter eller noget i. 

Annonce
Gulvvarmetemperaturen skal du regulere på den blå termostat på gulvvarmen og ingen andre steder. Cirkulationspumpen på gulvvarmen cirkulerer kun vandet i gulvvarmesystemet. 
Du skriver i dit indlæg, at du ikke har varme nok i huset. Du skal se gulvvarmen og radiatorsystemet hver for sig.

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2023 23:35:44

Gulvvarmetemperaturen skal du regulere på den blå termostat på gulvvarmen og ingen andre steder. Cirkulationspumpen på gulvvarmen cirkulerer kun vandet i gulvvarmesystemet. 
Du skriver i dit indlæg, at du ikke har varme nok i huset. Du skal se gulvvarmen og radiatorsystemet hver for sig.

Det er jeg helt enig med dig i, og er også hvad jeg har prøvet. Jeg kan via et termometer måle cirka 58 grader på røret der går ind i min Wavin shunt. Så fremløbet til shunten er helt fin.

Dog er problemet, at uanset hvad jeg stiller den blå termostat på min Wavin shunt, at fremløbstemperaturen (i min Wavin shunt) aldrig kommer over de 32,4 grader. Selv hvis jeg tager hele termostaten af så stiften er helt åben, kommer der ikke varmere vand ind i mit gulvvarme-system end de 32 grader.

Men når jeg slukker cirkulationspumpen på min Wavin shunt, SÅ kommer der meget varmt vand ind i gulvvarmesystemet. Det er derfor jeg forestiller mig, at der er noget med mit system eller mine pumper, hvor de modarbejder hinanden. 
Thomas_Mygind skrev den 02-12-2023 20:48:09

Gulvvarmen ser fin ud.
Er retningen af din radiatorkreds rigtig - er de varme i toppen  ?

Prøv at skrud ned for din gulvarme recirkulationshastighed til 1-2 stykker og se på gulvarme frem  og retur.

Retningen er også korrekt. Vandet i fremløbet på Wavin shunten er en anelse varmere end returen. Se mit andet svar til S. Fabrin. Hvis jeg slukker for min Wavin pumpe, så strømmer der meget varmt vand igennem gulvvarme-systemet (og det strømmer den korrekt vej fra fremløb til returløb).

Jeg har også prøvet at skure helt ned på 1 på gulvarme-pumpen, det giver samme resultat. Det samme hvis jeg skruer den op på alt hvad den kan.

Derfor er min formodning at der er noget der modarbejder hinanden når begge pumper er tændt. Men jeg har meget svært ved lige at gennemskue hvad det er.
Prøv at sætte Alpha2 pumpen op på konstant tryk trin 3. Hvis du ikke allerede har prøvet det, så vidt jeg kan se kører den nu konstanttryk trin 1. 
Jeg har læst dit indlæg igen og kan se du har prøvet højere indstilling på Alpha2 pumpen.
Så se bort fra mit forslag….
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis