Dimensionering (valg) af pumpe til varmeanlæg

Vi fik for 4 år siden renoveret huset og fik lavet al VVS om. Der er nu både gulvvarm og radiatorer. Vores varme har siden aldrig rigtigt virket helt godt. Symptomerne er at radiatorerne ikke bliver varme når vi nærmer os frysepunktet (men de varmer OK ved omkring 10 grader).

Der har været forskellige VVSere for at kigge på det gennem årene, og det har resulteret i små justeringer på forindstilling, fremløbstemperatur og en ny trykekspansionsbeholder. Men stadig ikke helt godt, overflade temperaturen på de fleste radiatorer er 20-25 grader selv om de står helt åbne.

Nu går det så op for mig, at den Grundfos UPM3 pumpe der sidder i anlægget kører på max kapacitet, gulvvarmen fungerer nogenlunde, så måske er al kapacitet brugt der alene. Så teorien pt. er at pumpen skal opgraderes for at kunne skubbe nok varmt vand ud til de forskellige shunts i huset.

Jeg får besøg af en VVS ingeniør næste uge, men vil gerne forberede mig lidt på stoffet. Hvad skal man gøre sig af overvejelser ift. at opgradere en pumpe? Er det bare at købe en MAGNA3 og bytte dem ud?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Tror ikke det er pumpen der er problemet. Vi bor i en lille ejerforening hvor der er ca. 550 m2 opvarmet areal. Vores cirkulationspumpe Grundfos Alpha 2 står lige nu til et forbrug på 9 W. Der er kun 1 gulvvarmekreds tilkoblet med separat pumpe. Det kører rigtig fint.
Du må fortælle lidt mere om hvordan dit anlæg er bygget op, og om du har blandekredse på gulvvarmen.

Søren O
Ja okay, det bliver måske for kompliceret for mig at beskrive selve opbygningen. Men huset er 600m2, 4 etager. Der er trukket ca. 400m gulvvarmeslanger på hver af kælder, stue og første og der er separate shunts/pumper på disse kredse. I kælderen er der 2 radiatorer, på stuen og første er der 8 radiatorer på hver etage og på anden sal er der også 8, dog  med delt fremløb. Stuen har eget fremløb til radiatorer mens der er nogen deling mellem første og anden sal.

Hvordan ser du hvor mange W din pumpe kører med? På min UPM3 kan jeg bare se på dioderne at pumpen yder max. Det er nærliggende at tro at den derfor er en flaskehals og det passer egentligt meget godt med symptomerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis