Ældre centralstyret system

Godaften. 

Her i huset har vi et ældre varme system med væg termostater og telestater. 230v trådet. 

Men den ene væg termostat er begyndt at drille. Selvom den burde sende signal til at åbne for pågældende telestat, så sker der intet. Lige pludselig så sker der så noget. Det er lidt irriterende på denne tid af året. 

Om det er termostat, telestat eller centralen den er gal med ved jeg ikke. 

Men vi har snakket om at droppe systemet helt, og så styre radiatoren via termostaterne direkte på radiatorene. 
Evt nogle bluetooth styrede som en Danfoss Eco 2.
https://www.harald-nyborg.dk/danfoss-radiatortermostat-eco-2-bluetooth?gclid=CjwKCAiApaarBhB7EiwAYiMwqmKZPfzO8f5F0pNtMwRns51N8kHkiRUKyh2XDmxYz0wPHde8NyXw-hoCttgQAvD_BwE

Et nyt Wavin system i samme boldgade som det vi har, ender hurtigt i 5-6000kr, og jeg kan ikke helt se fordelene i sådan et system når man kan styre en håndfuld radiator monterede termostater direkte fra telefonen. Det giver vel i sidste ende det samme resultat ? 

De tre blå Wavin telestater er til gulvvarme i badeværelse, udestue og køkken. Dem bibeholder vi. Men de hvide telestater er til alle radiatorer. Det er disse jeg vil droppe helt til fordel for nye Danfoss termostater. 

Nogen gode forslag og inputs der ude? 

Vh. Frank 

Mvh. Frank Østergaard
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine telestater til radiatorer er fint mærket op. Så det er d værd at fejlfinde lidt mere.
Mon ikke du kan åbne låget på styreenhed og se nogle lys som indikerer om der kaldes på varme.  
Så drej den fejlhæftede termostat op, og gå hen og se om lampen lyser ud for den aktuelle udgang. 
Det skal virke med det samme. Derefter ses om telestat bevæger sig, det tager så nogle minutter.
Er det en udgang på styring som driller ( indgang kommer, lampe lyser men der kommer ikke spænding på telestat) Så kan du flytte både termostatledninger og udgang hen på en anden hvis der er ledige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er ingen signal indikatorer inde i styre enheden.
Men nu har jeg hele aftenen i går gået og leget lidt med termostaten. Først skruet ned så telestaten lukkede. Så har jeg i 1 grad intervaller skruet op. Ventet 10 minutter og så tjekket om den er åbnet. Så snart den åbnede så gik jeg 1 grad ned igen. 
På denne måde konstaterede jeg at når termostaten står på 19, så lukker telestaten. På 20 så åbner den. Men den lukker ikke igen når så temperaturen stiger. Den bliver ved med at være åben. Desuden så passer termostatens angivne temperatur slet ikke med rummets. 

Så noget siger mig at termostaten er skidt. Jeg prøver at bytte om på to af dem i dag.

Men man da erkende at sådan nogle Danfoss Eco 2 termostater virker som en god ide.
For et nyt system fra Wavin er som sagt ret dyrt og kan ikke rigtig se nogle fordele i forhold til Eco 2 med en app. 

Mvh. Frank Østergaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis