Nyt lampeudtag - hvilke ledninger skal hvor i?

Mojn du. 
Vi har et ældre hus fra '27, hvor vi løbende er nødt til at gøre lidt forskelligt for at holde det ved lige. Sidst fik vi en tømrer til at sætte nyt loft op, hvor han pillede det gamle lampeudtag ned i samme omgang. Det havde tidligere fået nogle mærker fra den gamle ejer, og da vi samtidig skiftede loft tænkte vi, at skifte denne også.
Nu står jeg og skal sætte det nye lampeudtag på, men kan ikke helt greje ledningerne. Der er 2 x brun fase, 1 x grå, 1 x blå, 1 x sort og 1 x jord. 
Allé andre steder i huset har de bare gemt jordstikket og lukket med en muffe, så tænker heller ikke det skal bruges her.
Skal bare have et nyt Elworks Lampeudtag på, tænkte jeg.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nybyggeren26 skrev den 01-12-2023 17:15:59

Mojn du.
Vi har et ældre hus fra '27, hvor vi løbende er nødt til at gøre lidt forskelligt for at holde det ved lige. Sidst fik vi en tømrer til at sætte nyt loft op, hvor han pillede det gamle lampeudtag ned i samme omgang. Det havde tidligere fået nogle mærker fra den gamle ejer, og da vi samtidig skiftede loft tænkte vi, at skifte denne også.
Nu står jeg og skal sætte det nye lampeudtag på, men kan ikke helt greje ledningerne. Der er 2 x brun fase, 1 x grå, 1 x blå, 1 x sort og 1 x jord.
Allé andre steder i huset har de bare gemt jordstikket og lukket med en muffe, så tænker heller ikke det skal bruges her.
Skal bare have et nyt Elworks Lampeudtag på, tænkte jeg.

Det tager en elektriker max en time at ordne, og kræver autorisation. At du også er usikker på det gør, at en elektriker jo også af den grund er vejen frem. Tillige bruges loftudtag ofte til at samle kabler. Det er givetvis også tilfældet her. 

Vi har også været meget i tvivl om vi måtte gøre det - men så vidt vi kunne læse os frem til, så var det OK, når det er en 1-til-1 udskiftning? Det er nemlig den samme model af lampeudtag, som sad der inden vi fik sat loft op. 
Nybyggeren26 skrev den 01-12-2023 20:17:40

Vi har også været meget i tvivl om vi måtte gøre det - men så vidt vi kunne læse os frem til, så var det OK, når det er en 1-til-1 udskiftning? Det er nemlig den samme model af lampeudtag, som sad der inden vi fik sat loft op. 

det er jeg ikke ekspert på. Dem er der mange af herinde. Men ærgerligt tømmeren ikke lige noterede hvad der var hvad eller tog et billede

Det er ikke helt typisk med de farver.
Jeg kan se at der kommer blå - brun - og sort fra venstre side på billedet 
Så kommer der tilsyneladende brun - sort og gul/grøn fra den højre side. 
Begge brune monteres i L eller samen i en muffe som lægge sop i dåsen. 
Sort fra venstre side i M1 
Blå fra venstre og sort fra højre i N 
den gul/grønne kan gå i jordklemme eller i en samlemuffe oppe i dåsen.  
Det er kun stikkontakter og afbrydere man må udskifte selv Ikke udtag. Men det gør du nok alligevel.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand. Tak for dit input. Jeg tror umiddelbart at billedet snyder lidt. Har lige kigget nærmere på dem, og der kommer fra venstre: sort, blå og brun. Fra højre kommer der: grå, brun og jord. Ved ikke, om det ændrer noget ift dit forslag? 
Du udskifter bare sort fra højre i min opskrift til Grå fra højre. 
Sidder grå og blå ikke sammen i den dobbelt muffe. Så skal de stadig sidde sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis