2-lags gipsplugs til en 1-lags gipsvæg?

Jeg har en normal gipsvæg (ikke Fermacell) som er et lag. Jeg har købt gipsplugs til 2-lag (https://www.harald-nyborg.dk/tillex-plugs-pan-5-x-65-mm-sort-25-pak) men har senere fundet ud af, jeg har en 1-lags gipsvæg.

Vil det slet ikke kunne fungere? Eller mister den lidt af bære-evnen og i så fald hvor meget?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan nå til 2 lag gips, men virker lige så godt på 1 lag gips. Du skal bare fortsætte med at skrue indtil de kan mærke at skruen tager ved. De vil stadig folde sig ud på bagsiden, så plugs og skrue holder det samme. 
Før du borer det store hul så ville jeg undersøge med en syl / skruetrækker om der er en forskalling lige hvor en af skruerne skal sidde. Hvis det er tilfældet skal der ikke bruges plugs netop der. 
Er det ekstrem vægt du skal have skruet op så holder en 1 lags plade naturligvis ikke til så meget som 2 lags 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-11-2023 23:14:44

De kan nå til 2 lag gips, men virker lige så godt på 1 lag gips. Du skal bare fortsætte med at skrue indtil de kan mærke at skruen tager ved. De vil stadig folde sig ud på bagsiden, så plugs og skrue holder det samme. 
Før du borer det store hul så ville jeg undersøge med en syl / skruetrækker om der er en forskalling lige hvor en af skruerne skal sidde. Hvis det er tilfældet skal der ikke bruges plugs netop der. 
Er det ekstrem vægt du skal have skruet op så holder en 1 lags plade naturligvis ikke til så meget som 2 lags 

Kanon. Mange tak.

Jeg skal dog lige forstå sidste del. Bør jeg bore et mindre normalt hul først inden jeg borer et på 10 mm? Ellers kan jeg vel ikke undersøge noget med en syl/skruetrækker? Og hvorfor må der ikke bruges plugs, hvis der er forskalling?
Du kan nemt sætte skruetrække igennem gips for at undersøge om der er forskalling. Det vil der ikke være i de fleste tilfælde og så kan du bore ud med den 10 mm 
Hvis du starter med at bore med 10 mm så SKAL du bruge plugs. Men i et eventuelt træskelet holder almindelige spånskruer bedre direkte i træet end det gør med de plugs skruer 
Så start med at undersøge. 

ev elmand skrev den 01-12-2023 22:44:19

Du kan nemt sætte skruetrække igennem gips for at undersøge om der er forskalling. Det vil der ikke være i de fleste tilfælde og så kan du bore ud med den 10 mm
Hvis du starter med at bore med 10 mm så SKAL du bruge plugs. Men i et eventuelt træskelet holder almindelige spånskruer bedre direkte i træet end det gør med de plugs skruer
Så start med at undersøge. 

Så du anbefaler faktisk altid man starter med mindre bor? Og hvis det er metalskelet, så er der vel ikke noget at gøre?

Jeg anbefaler at man mærker op med syl / skruetrækker for at finde ud af om der er træ hvor hullet skal være. 
Ved stål skelet er plugs nok bedre end træskrue i selv skelet. Men det holder ellers fin direkte. Men så skal der enten bruges en selvborende skrue, eller der skal bores for i metallet. 

Annonce
ev elmand skrev den 03-12-2023 22:51:20

Jeg anbefaler at man mærker op med syl / skruetrækker for at finde ud af om der er træ hvor hullet skal være.
Ved stål skelet er plugs nok bedre end træskrue i selv skelet. Men det holder ellers fin direkte. Men så skal der enten bruges en selvborende skrue, eller der skal bores for i metallet. 

Nu spørger jeg nok dumt... At mærke op med en syl/skruetrækker, er vel at lave en lille markering, der hvor hullet skal være? Hvordan kan du ud fra det vide, om der er træ bagved? 

Du skal læse det hele som jeg skriver. 
Du mærker op ved at hugge skruetrækker igennem gips plade. Går den igennem skal der bores ud og bruges gipsplugs. standses den af lægte  bruger du skrue direkte. Du kan enten slå på skruetrække med hammer eller vride den igennem. 

ev elmand skrev den 09-12-2023 22:52:10

Du skal læse det hele som jeg skriver.
Du mærker op ved at hugge skruetrækker igennem gips plade. Går den igennem skal der bores ud og bruges gipsplugs. standses den af lægte  bruger du skrue direkte. Du kan enten slå på skruetrække med hammer eller vride den igennem.

Så er jeg med. Mange tak for uddybende svar. Rigtig god aften :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også