Spånplade - hvordan fjerner jeg 1mm?

Hej alle :)

Jeg har købt et par overskabe (helt standard saml-selv; spåntræ, beklædt med melanin).

De skal monteres over mine nuværende skabe, og burde passe med målene, da der er 321mm-322mm friplads over mine nuværende køkkenskabe, og de nye er 320mm i højden.

Desværre kan jeg ikke få dem ind på plads, da de kiler sig fast mod loftet, når de cirka halvvejs inde. Jeg tænker derfor at prøve, om jeg kan fjerne 0,5-1mm af højden. (Det er ikke en mulighed at sænke du nuværende skabe, da et af dem går helt ned til køkkenbordpladen.)

Spørgsmålet er bare hvad der ville være den bedste løsning? Jeg har overvejet at slibe på toppen, eller evt. høvle, men aner ikke hvordan spånplader og melanin responderer på sådan en behandling. Findes der smartere metoder? Og hvordan bærer jeg mig bedst ad?

Mvh Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge en båndsliber, til at fjerne den 1/2-1mm.
Et par strøg med en alm høvl på toppen af skabets sider, så er den mm væk, da det er det højeste punkt. Husk at høvle fra forsiden mod bagsiden da laminaten på forkanten elles rives af.

Selvbygger med stort S. 
Har du målt på selve væggen hvor højt der er op til loftet?  Man skal måske slibe mere af skabet end man tror. 
Og så kan det måske bedre betale sig at flytte toppladen længere ned og kun slibe sideplader.

En anden mulighed er at fjerne lofts beklædning på det sted som der giver problemer. Men det skal naturligvis undersøges nærmere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har målt afstanden til loftet til mellem 321mm og 322mm på fronten, og til cirka 320mm op mod bagvæggen (men det er svæt at få præcis aflæsning på målebåndet, så den må givetvis være lidt under 320mm). Jeg tænker at prøve med en båndpudser først. Jeg tror i første omgang, jeg holder mig fra at røre loftet, da det er et nice-to-have-projekt, og jeg nødig vil lave for mange skader, der skal rettes op igen, i tilfælde af, at jeg må opgive. :)

Hvis jeg vælger at høvle lidt af højden af skabets sider, hvad ville så være den bedste type høvl til at undgå at ødelægge spånpladerne?
Annonce
Prøv at lave en “træpind” på 320 mm, og se om der er plads til den. Ellers kort den lidt op, så du fåe et lidt mere nøjagtigt indtryk af hvor lidt plads du har.

Søren O
Billedet du har indsat, viser at siderne stikker længere ned som bunden - hvis det er samme for oven, kan du nøjes med de øverste kantlister - måske..  

Søren O skrev den 01-12-2023 14:24:00

Prøv at lave en “træpind” på 320 mm, og se om der er plads til den. Ellers kort den lidt op, så du fåe et lidt mere nøjagtigt indtryk af hvor lidt plads du har.

Tak for tippet! Ja - jeg kommer nok til at skulle op på at afkorte med 5mm inde ved væggen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis