Føring af aftræksrør(gaskedel)

Jeg har i dag min gaskedel stående i kælderen og aftræksrøret føres ind i gammel skorsten og op gennem stueetage, loft og endeligt tag - jeg er ret sikker på, at der er et "fleksibelt" rør i skorstenen til aftrækket.

Ifm. ombygning planlægger jeg at rive den gamle skorsten ned og står med et aftræksrør, som svært kan føres igennem væggene - ergo kunne jeg tænke mig et aftræksrør fra kælder gennem stueetage til loft og endeligt gennem taget.
I stueetage delen gemmes røret væg i en kasse af rent kosmetiske grunde og forbliver ret godt beskyttet fra elementerne og pilfingre.

Men hvad er reglerne(hvis nogen overhovedet) for aftræk: længde, føringsvej, osv.?
Hvis ingen særlige regler, hvad er udførselsmåden så(udført af fagmand) af ren og kvalificeret nysgerrighed?

På forhånd tak. :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dit fyr med balanceret aftræk ? ( lukket brændkammer )
I så fald er udblæsning i inder rør og indsugning i yder rør - hvis de rigtige typer rør anvendes, tror jeg ikke der er de store krav omkring placering, men hele aftrækket skal selvfølgelig være 100% tæt, og sikret mod evt. blade/fuglereder mv. i toppen.

Ja, det er balanceret aftræk(tak for uddybningen af hvad der definerer et sådant)... :-)

Min fornemmelse er nemlig også, at man fint kan føre multiple længder af korrekt aftræksrør op til over tag - men selvfølgelig udført af fagfolk, sikret tæt i alle leder og kanter, osv, osv... :)

Hvis andre med viden eller input til mit spørgsmål sidder derude og diger efter at give besyv med, så gør det endelig - jeg kan bruge alles erfaring og input til mit "projekt" :)

Der er regler for længden af vandret aftræk uden kondensdræn, mener at lodret ( skorstens ) alle har en kondens lomme nederst. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis