Elvandvarmer til 70 kvm solid flise gulvvarme?

Mit fyr er fyret, så jeg har mistet min gulvvarme og i stedet fået en 3,5kW luft-til-luft varmepumpe. Det fungere bare ikke. 26° C er forvandlet til 18° C i den anden ende af alrummet, 10 meter. Og så kommer det slet ikke ind i stuen, som er for enden ti højre. Lille dør, cirka 9 meter fra varmepumpen. Den blæser lige ud, i øverste indstilling, for ellers forsvinder der mere varme. Varmepumpen køre uafbrudt, hele døgnet, og sætter jeg den på 30° C, slår en eller anden "sikring" fra efter 20-30 min og slukker varmepumpen. Så kan den tændes igen efter 10 minutter.

Der er i alt cirka 70 kvm solid, 1 cm, flise gulve, med pex rør i noget varme holdigt installation, lige under fliserne. Der var god varme i, da oliefyret levede, selv om termostaterne på returvandet stod på 1,5-2. Da fyret blev slukket, var der stadig varme i gulvet efter 8 timer!

Nå, men jeg tænker, at skal jeg alligevel spilde 2-3 kW i timen, vil jeg også have varme for pengene. 
Uden at have noget VVS erfaring, tænker jeg en Elvandvarmer, Metro model 60, type 622. Som min "enkle" tegning illustrere, vil jeg føre det varme vand ned i fordelingen til de 3 zoner. Tage returvandet tilbage i vandvarmeren, med mulighed for påfyldning via en ventil.

Har skrevet med Metro, for at høre hvad jeg kan forvente den elvandvarmer vil bruge, hvis den skal varme 30-35 op til 50-55° C. De anslår cirka 1 kW i timen. Det er stadig 1-2 kW mindre end nu og så vil der være varme over det hele. Der er 400 volt med 16A gruppe til rådighed.

Er det realistisk eller findes der en bedre løsning, i samme prisleje?
Det er lejebolig, fra 1830, godt efter isoleret. Med oliefyr brugte jeg cirka 1200 liter på et år, med forbrugsvand. Alle installationer er foretaget af tidligere ejer, for 10 år siden.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at have en “lille” trykekspansionsbeholder, 2,5 bar sikkerhedsventil og cirkulationspumpe monteret. Du skal også sørge for udluftningsmulighed.

Søren O
Du kan umuligt få cirkulation i rørsystemet uden cirkulationspumpe.
Når du opvarmer vand, udvider det sig. Tilsvarende “kryber” vandet når det afkøles. Med varmtvandsbeholder bliver det en relativ stor forskel på vandvolumet, derfor er trykekspansionsbeholderen nødvendig.
Sikkerhedsventilen er et lovkrav, og absolut en god sikkerhed.
Metro 622 har en 3/4” prop monteret i beholderens top. Det vil være helt ideelt at montere en udluftningsventil i stedet for proppen.

Søren O
Er helt med på det du skriver.
Den gamle cirkulationspumpe til gulvvarme,  og radiatorer på første sal, kørte på trin II, ca 9 watt, så det burde også være rigeligt med trin I, nu da det bare er samme etage.

Men sikkerhedsventil, er det ikke den der sidder på vandtilførsel, ligesom den jeg har fået monteret her?
Det kan godt komme til at fungere, men det vil blive en ekstremt dyr opvarmningsform. Hvis din varmepumpe ikke kan varme huset op er det i princippet din udlejers problem, og løsningen kunne være endnu en varmepumpe i den anden ende af huset.
1 kW på gulvvarmen er skudt langt ved siden af.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Du har en varmepumpe i dag som du angiver til 3,5 kw. Jeg formoder de 3,5 kw referer til den mængde varme den producerer. Du oplyser at de 3,5 kw er for lidt til at varme din bolig op. Du forventer du kan opvarm din bolig med gulvvarme vha. en 1 kw varmekilde istedet. Hvorfor mener du at ved kan varme din bolig bedre op ved at tilføje ca 1/3 effekt?
1 liter olie svarer til ca. 10 kw/t - lad os teoretisk sige gn. prisen er 3 kr/kw/t - det er 36000 kr. Dertil skal medregnes en dårligere virkningsgrad, hvilke hæver prisen yderligere. En stak solceller og lidt solvarme, vil sikkert pynte lidt på regnskabet, men som samlet investering, vil et luft til vand system være bedre - især når du har gulvvarme. 

 

Var der ikke en tråd for et par år siden med en der forsøgsmæssigt ville prøve at varme et gulv op med elvandvarmer? 
42 skrev den 29-11-2023 19:17:10

Du har en varmepumpe i dag som du angiver til 3,5 kw. Jeg formoder de 3,5 kw referer til den mængde varme den producerer. Du oplyser at de 3,5 kw er for lidt til at varme din bolig op. Du forventer du kan opvarm din bolig med gulvvarme vha. en 1 kw varmekilde istedet. Hvorfor mener du at ved kan varme din bolig bedre op ved at tilføje ca 1/3 effekt?

 Den varme luft forsvinder bare ud i kulden, hvorimod gulvvarmen opvarmer det solide klinkegulv, som holder bedre på varmen, end luft der dårligt bliver varmet op.

Angående kW, så er der angivet 3,5 på varmepumpen, så det antager jeg den kan yde. Og de 1kW er for at varme 30-35 grader op til 50-55 grader. Ved at sprede det samme, antaget, forbrug i kW pr time, ud over hele arealet, via gulvvarmen, får jeg da mere varme for pengene end det jeg har nu.

Tjekkede lige elforbrug for mandag den 27/11, fra kl 13 til 14. 2,42 kWh. Det er 2,29 kWh mere, sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Altså en stigning på 1864 %. Det er lidt voldsomt, eftersom at luft-til-luft skulle være el besparende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis