Kan man få laminat fyr gulv til at ligne originale planker?

Hej,
Er der mon nogle derude med erfaring eller input til følgende problemstilling:
Jeg har kig på et hus fra 1920'erne hvor halvdelen af gulvet i stueetagen er de originale fyr planker, og den anden halvdel er nyere laminat fyr efter tidligere renoveringer (gætter på max 1,5-2 cm tyk, som I kender det).

Det ser selvfølgelig ikke optimalt og originalt ud. Kan man mon fræse eller bruge dyksav til at fræse en rille mellem laminat-brædderne så man opnår et mere "originalt" look (og ikke behøver lægge nye/gamle planker dér?). Man skal selvsagt være påpasselig med ikke at skære for dybt og ned i fer/not.

Nogle ideer/erfaringer til hvor man bedst løser dette og om det praktisk kan lade sig gøre at give laminat fyr gammelt look?

Efterfølgende skal gulvene slibes og have samme overfladebehandling.

Se billede nedenfor.

Tak for svar :)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er laminat gulv så kan du hverken fræse eller slibe det uden at ødelægge det.
Laminat er jo plastik af en art og kun 1 mm tyk lagt på en underlæggende plade af enten andet plast eller krydsfiner/mdf.... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er muligt laminat ikke er den korrekte betegnelse hér, da gulvet har massiv træ overflade (ca. 3mm vel?). Ikke plastik som man kender det fra bordplade "laminat". Så det må hedde "lamel". Jeg har rettet i emnefeltet.

Det er ikke laminat, men lamel plank der er tale om.
Laminat er jo kunststof overflade.

Og ja, du kan køre med en overfræser og lave fuger, men det kræver en lang styreskinne og tungen lige i munden.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 29-11-2023 15:55:16

Det er ikke laminat, men lamel plank der er tale om.
Laminat er jo kunststof overflade.

Og ja, du kan køre med en overfræser og lave fuger, men det kræver en lang styreskinne og tungen lige i munden.

Hvordan ville du så lave det langs væggene?

Den eneste måde jeg kan se det gjort på hvor trådstarter ikke ødelægger mere end højest nødvendig er at pille gulvet op og høvle en spån af kanterne med en håndhøvl. Spånen skal selvfølgelig være stor nok til fasen ikke forsvinder når gulvet efterfølgende afslibes.

Selvbygger med stort S. 
Du mener ved enden af planken?
Der skal det gøres i hånden med stemmejern de sidste par cm hvor overfræser ikke kan nå ind.

Elektronikteknikeren
Annonce
Man kan se på det gamle at det er uregelmæssigt. Tror det bliver svært at lave en rille i lamelplank der er så tynd at det ligner det andet, hvordan med bredden af plankerne?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Enig, det nye gulv vil altid se mere ret ud. Det kommer til at mangle det uperfekte/rustikke udtryk som det originale har.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis