Hej med jer
Som så mange andre oplever jeg også vand og kondensering på indersiden af mine vinduer i disse tider.
Jeg har to-lags-energiruder. De er fra 2008.
Jeg har boet i huset i to år.
Jeg gør alt efter forskrifterne med udluftning, aftørring osv. Jeg har en relativ luftfugtighed på 35-40 % i løbet af dagen og lidt højere når jeg står op om morgenen. Jeg har minimum 20 grader i alle rum.
Der er vand i bunden af glasset indvendigt, og så 5 cm. op på glasset.
Jeg mistænker, at det er aluminiumslisten på ydersiden af ruden, der danner kuldebro. Aluminiumslisten er monteret på den nederste del af glasset udvendig, således vand kan løbe af.
1.
Ville det hjælpe, at skifte den udvendige aluminiumslisten, til en eventuel plasticliste, der er mindre kuldeledende?
Den indvendige sorte gummiliste i bunden af glasset, er konstant optugtet, fordi det er der vandet samler sig.
Jeg har meget svært ved at udtørre den indvendige gummiliste.
Idet gummilisten er fugtig, så bliver den porøs, og den tager skader / begynder at trevle når jeg aftørrer forsigtigt.
Jeg overvejer derfor helt at lade være med at aftørre den indvendige gummiliste.
2.
Hvad har det af konsekvens, at den indvendige gummiliste er fugtig konstant?
Forringelse af vinduets levetid?
Den rådner?
Jeg har overvejet at få udluftningsventiler, men det er min sidste løsning jeg vil tage i brug.
Tak på forhånd for input
God dag