Vinduer kuldebro og indvendig gummiliste opfugtet

Hej med jer

Som så mange andre oplever jeg også vand og kondensering på indersiden af mine vinduer i disse tider.

Jeg har to-lags-energiruder. De er fra 2008.

Jeg har boet i huset i to år.

Jeg gør alt efter forskrifterne med udluftning, aftørring osv. Jeg har en relativ luftfugtighed på 35-40 % i løbet af dagen og lidt højere når jeg står op om morgenen. Jeg har minimum 20 grader i alle rum.

Der er vand i bunden af glasset indvendigt, og så 5 cm. op på glasset.
Jeg mistænker, at det er aluminiumslisten på ydersiden af ruden, der danner kuldebro. Aluminiumslisten er monteret på den nederste del af glasset udvendig, således vand kan løbe af.

1.
Ville det hjælpe, at skifte den udvendige aluminiumslisten, til en eventuel plasticliste, der er mindre kuldeledende?

Den indvendige sorte gummiliste i bunden af glasset, er konstant optugtet, fordi det er der vandet samler sig.
Jeg har meget svært ved at udtørre den indvendige gummiliste.
Idet gummilisten er fugtig, så bliver den porøs, og den tager skader / begynder at trevle når jeg aftørrer forsigtigt.
Jeg overvejer derfor helt at lade være med at aftørre den indvendige gummiliste.

2.
Hvad har det af konsekvens, at den indvendige gummiliste er fugtig konstant?
Forringelse af vinduets levetid?
Den rådner?

Jeg har overvejet at få udluftningsventiler, men det er min sidste løsning jeg vil tage i brug.

Tak på forhånd for input

God dag
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke hjælpe at skifte den udvendige liste, problemet er højst sandsynligt at ruden ikke er med "varm kant" til adskillelse af de 2 lag glas, det kan du som hovedregel se på om den er sort eller i metal.
Som det er kan du hæve den indvendige temperatur, sørge for bedre udluftning og mindske den indvendige fordampning (køre ekstra med emhætte + badventilator, tørre tøj udenfor etc). Den indvendige gummiliste og træ/maling vil efter et stykke tid blive slidt og forvitre når det bliver opfugtet hele tiden.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har helt nye 3-lags energiruder med varm-kant og har alligevel kondens i bunden af vinduet i soveværelset, når det er så koldt som nu. Men i sønnens værelse er der en Duka One ventilator og der er ikke kondens på glasset.

Så jeg tror det er meget svært/umuligt helt at undgå kondens i et soveværelse, medmindre der er ventilation i rummet.

Mvh. AllanE
Vi havde trelags energiruder og decideret vådt på badeværelset på håndtag, udluftningsventil og bundkant hver gang der var folk i bad. Vinduerne, som før var tolags og skiftet før vinteren, gjorde det samme på soverum.

Vi har nu 3 lags og lige fået genveks. Der er ingen fugtproblemer, men den fjerner altså også næsten 2 liter fugt dagligt pt (jeg måler det, fordi jeg havde problemer med tilisning af kondensslangen).

Jeg tror det er umuligt at løse uden mere varme, bedre ventilation, mindre fugt (de råd der gives ovenfor). 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også