Guide til totalrenovering

Vi er ved at istandsætte et af vores gamle huse. Denne gang tænker vi at det skal være et hobby/gør det selv projekt hvor vi hyrer håndværkere til det vi ikke kan selv og i øvrigt til at hjælpe os under processen. Det er vores første projekt af denne slags. Det er en totalrenovering hvor der stort set kun står et råhus (bindingsværk) tilbage. 
Mit spmg er om der findes en trin for trin guide, f.eks. i hvilken rækkefølge skal vi lave de enkelte ting. Starter vi med at få støbt gulvet, lagt gulvvarme, isolere vægge indefra osv. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom det nok ikke er det du vil høre så starter man med at overveje meget kraftigt om ikke det er bedre at rive huset ned og bygge et nyt.
Jeg har selv totalrenoveret et hus for 15 år siden, og selvom det er blevet rigtig lækkert, tager det længere tid, koster næsten det samme som nyt, og bliver alligevel aldrig helt så godt som et nyt hus.
Efterfølgende har jeg så i fritiden bygget 2 huse fra bar grund, og ville aldrig totalrenovere igen med mindre det var noget med en helt speciel hærlighedsværdi.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 28-11-2023 12:05:05

Selvom det nok ikke er det du vil høre så starter man med at overveje meget kraftigt om ikke det er bedre at rive huset ned og bygge et nyt.
Jeg har selv totalrenoveret et hus for 15 år siden, og selvom det er blevet rigtig lækkert, tager det længere tid, koster næsten det samme som nyt, og bliver alligevel aldrig helt så godt som et nyt hus.
Efterfølgende har jeg så i fritiden bygget 2 huse fra bar grund, og ville aldrig totalrenovere igen med mindre det var noget med en helt speciel hærlighedsværdi.
Det er et gammelt bindingsværkshus som vi ønsker at bevare. Vi er helt med på at det bliver dyrt at sætte det i stand med udskiftning af bindingsværk, opmuring af tavlerne og alt det indvendige. Men huset har en særlig betydning og derfor er vi villige til at gå den vej. Vi opfører et andet hus ikke så langt derfra, også i bindingsværk og har fået en pris på ca. 20K pr. m2. Afhængig af tilvalg/fravalg selvfølgelig. Det tænker jeg er inden for skiven.

Første trin er, at sætte sig ned og skrive, hvad det skal ende med. Ydermurene skal sikkert isoleres til gældende krav. I skriver så ned, hvad de forskellige rum skal indeholde. Her er nødvendigt at være klar over, at køkken og bad er de dyreste rum. Der er aut. fag, som skal have en erkendtlighed for arbejde og materialer. Regn også med, at det tager ca. dobbelt så lang tid som I regner med.

fase
S. Fabrin skrev den 28-11-2023 12:47:37

Regn også med, at det tager ca. dobbelt så lang tid som I regner med.

Og koster tre gange så meget som budgetteret ;)

Det er gas - men det bliver altid dyrere end man tror, man opdager altid et eller andet man også kan løse når nu loftet er nede/ gulvet er gravet op etc. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis