Hej og tak for svar til jer begge,
er meget med på at især vinduer der skal tømmer på iht. sikker sig de er korrekt isatte. Og jeg skal bestemt ikke stå med projektet alene, og en "voksen" tømmer skal med ind over. Såfremt priser på tilbud kun adskiller sig med 100-150.000 fra hvad jeg kan regner i "matrialer + noget tømmerløn", så ses det jo ikke ved et 30-årigt tillægslån.....!
iht:
Superdiy skrev den 08-12-2023 11:15:11
Er det overhovedet den rigtige løsning med fast undertag under et bliktag? Det er i hvert fald den dyreste. Hvis en simpel undertagsdug er ok kan du lægge undertag på hele huset for 5000 kr.
Disse tage kan laves både med fast tagbund + tyndt uderlagspap, hvorefter metalplader ligges. Denne faste bund + under tagpap kan også efterfølges af klemliste + lægter, hvorefter metalplader siden lægges. En andne mulighed er bare undertag af enten dug eller træfiberplader, klemliste + lægter, hvorefter metalplade lægges.
Jeg tænker at dug ikke holder i 40år og dermed er en dårlig kombination med et metaltag der håbes at holde i 40 år, og denne diksution bare blvier værrer hvis man evt. tager tegltag osv.
Så jeg er nok der hvor jeg tænker træfibetrplader + klemlister + lægter og så metalplader er den bedste løsning. Superdiy skrev den 08-12-2023 11:15:11
Tagbrædder 187 m3 + 5% spild a' 130 kr/m2 + søm = 27.000 kr
Underpap 210 m2 incl overlap a' 67 kr/m2 + 3 flasker gas= 14.500 kr
Nye lægter ca. 560 m a' 25 kr = 14.000 kr
vindstopplader 5000 kr
Ny tagrender og randjern 5.000 kr
Vindskeder + underdæksbrædder ca. 7.000 kr
Takker, har glemt at tænke på Vindstopplade/Ventilation.
Og hvis jeg bare forholder mig til lidt hurtige priser på selve undertag delen og hvor der er regnet 10% extra:
NPI undertag, olieimpr hård træfiberplade E-1 3,2 mm, 120x210 cm | 8500 | kr | 210 m2 træfiberplade svarende til 84-90 stk. |
|
| https://www.bygmax.dk/byggematerialer/plader/traefiberplader/traefiber-undertag-i-hele-bundter/ |
indækning, extra, tagpap, dug | 1800 | kr | Diverse til extra indækning omkring træfiberplader |
|
|
T1 liste | 8500 | kr | 36stk*18m*11kr (30cm mellem lægter) |
|
| https://www.bygmax.dk/byggematerialer/trae/laegter/ |
klemliste | 1500 | kr | 36stk*5,6m*6kr |
|
| https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/forskalling-trykimp/25x50mm-ru-forskalling-1087025050420 |
Vindstopplade/Ventilation | 5000 | kr |
Tagrender af zink og af nyer dato, samt underdæksbrædder er i meget god stand og skal "bare" males sorte. Så dette regnes ikke med, samt Vindskedbræt er af en ubetydelig størrelse iht. pris og oversteånde, tænker jeg :-)
Kangodt skrev den 08-12-2023 10:32:14
Hej,
> Hvad med isolering - jeg tror ikke du kan skifte taget uden at udlægge yderligere isolering på loftet (medmindre isoleringsstandarden p.t. er 'up to date' - og hvis det skal udføres, så skal det laves korrekt og uden at kende dit hus, så skal der typisk laves en del i den forbindelse, særligt omkring tagfoden. Måske skal du have ny isoleret loftlem og stige?
> Er der skorsten på huset, og i så fald, er inddækninger osv. inkluderet i de tilbud du får ? skal skorstenen eventuel fuges?
> Er aftrækshætter, rygning, afslutning af tag mod stern med i tilbud du har fået OG er nye Vindstopplade/VentilationVindstopplade/Ventilationogså inkluderet ?
> I forhold til Velux, så kræver det en del håndværksmæssig kundskab at montere disse korrekt og garantiopretholdende i en tagflade og sikre at inddækning er korrekt udført. Hvis du går med tanker om at du kan få 4 Veluxvinduer i fornuftig energiklasse indkøbt og monteret med tilbehør af kvalificerede håndværkere i nye lysningskasser (nye gennembrud fra loft ned i hus) samt montage i tag, for 50.000 i postnr. 2770, så tror jeg du tager fejl for at være helt ærlig :)...
> Og i forhold til hvor meget du selv vil påtage dig at koordinere projektet, hvad så med presseninger, bestilling af containere, stillads ... så tænker jeg 'uha' :)
Erik
Der skal muligvis ligges en 50 till 100mm mere isolering iht. BR2018, og der skal laves Vindstopplade/Ventilation ved tagfod som jeg ser det. Takker for at bemærke dette.
Skorsten er rund metal, samt hætterx3 + gas er huket med iht. indhentning af tilbud. Sternbrædder er af i god stand, og yderst vindskedebræt er også fornuftigt, men tænkes skiftes nu vi er i gang.
For Velux vinduer og inddækning af dem, så skal det udføres af en tømmer. Det tror jeg ikke selv jeg/vi kan, og tænker nu at afsætte en 75-90.000 for dette som en selvstændig post. Det kan snildt være her "break-even" forsvinder i at gøre det selv.....!
Contaniner er nu ikke min bekymring, men presseninger er især hvis man laver det selv og skal bruge en 2-3-4 måneder ved siden af job.
Mvh, Klaus