Udfordringer med udskiftning til mindre blændkasser

Hej allesammen,

Jeg står over for en udfordring med min seneste gør-det-selv-projekt og håber, at der er nogen her, der har nogen gode ideer til hvad problemet kan være

Jeg havde tidligere nogle elradiatorer, der fungerede fint. Men efter installationen af en varmepumpe (for en del år siden) blev radiatorerne afmonteret og de gamle, store el-kasser, der forsynede strøm til radiatorerne er blevet overflødige. For at det bliver mere diskret har jeg besluttet mig for at erstatte dem med mindre kasser hvor ledningerne er i muffer.

Inden jeg gik i gang tænkte jeg, at det kunne være en god ide lige at checke hvor der var fase henne og til min store overraskelse, så er der fase på alle fem ledninger. Den gruppe, der er markeret “varme” i min tavle er slukket og på trods af dette er der fase på alle fem ledninger. Når jeg tænder for gruppen, så springer den en sikring eller slår HFI relæet fra.

Jeg finder alt dette meget forvirrende og er klar over, at jeg nok får brug for en elektriker, men jeg er meget nysgerrig efter at høre, om nogen af jer har prøvet noget lignende og hvad det mon kan skyldes?

På forhånd tak for jeres hjælp!

/Inger

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan på ingen måde regne med sådan en polsøger, den kan lyse på meget lidt. Do bør den aldring lyse på jordleder med mindre der er samlet noget forkert.
Hvis der springer sikringer og / eller relæ slår fra så er det samlet forkert i en af de andre dåser. Jeg ser jo at det går videre til andre steder hvor der har været elradiatorer 
Hvis du kontakter elektriker så kan du måske få noget gavn af de kabler ved at få lavet en stikkontakt eller 2 hvert sted. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-11-2023 23:37:43

Du kan på ingen måde regne med sådan en polsøger, den kan lyse på meget lidt. Do bør den aldring lyse på jordleder med mindre der er samlet noget forkert.
Hvis der springer sikringer og / eller relæ slår fra så er det samlet forkert i en af de andre dåser. Jeg ser jo at det går videre til andre steder hvor der har været elradiatorer
Hvis du kontakter elektriker så kan du måske få noget gavn af de kabler ved at få lavet en stikkontakt eller 2 hvert sted. 

Tak for det. Jeg har nu pillet alle låg af og set efter at det ser ud til at være forbundet korrekt hele vejen rundt (blå til blå, brun til brun osv). Der er heller ikke nogen ledninger, der har løsnet sig. 

Nu har jeg så målt med et multimeter og når gruppen er slukket er alle målinger 0V. Så prøvede jeg at slukke for samtlige grupper og kun tænde varmegruppen, men stadig er målingen 0V også mellem 0 og fase, hvor jeg ellers forventede at den skulle være 230V. Så slog jeg en lysgruppe til og så slog den med det samme en af sikringerne i varmegruppen.

Jeg synes at det er meget underligt, for det har virket. 

/Inger

Så prøvede jeg at slukke for samtlige grupper og kun tænde varmegruppen, men stadig er målingen 0V også mellem 0 og fase, hvor jeg ellers forventede at den skulle være 230V. Så slog jeg en lysgruppe til og så slog den med det samme en af sikringerne i varmegruppen.
Der er noget helt galt, hvis dine målinger passer. Har du overvejet at konsultere en elektriker? Selvfølgelig skal der være spænding mellem fase og nul, når kun varmegruppen er tilkoblet.

fase
S. Fabrin skrev den 28-11-2023 12:57:32

Så prøvede jeg at slukke for samtlige grupper og kun tænde varmegruppen, men stadig er målingen 0V også mellem 0 og fase, hvor jeg ellers forventede at den skulle være 230V. Så slog jeg en lysgruppe til og så slog den med det samme en af sikringerne i varmegruppen. 
Der er noget helt galt, hvis dine målinger passer. Har du overvejet at konsultere en elektriker? Selvfølgelig skal der være spænding mellem fase og nul, når kun varmegruppen er tilkoblet.

Jo, jeg regner også med at det vil være nødvendigt at få fat i en elektriker, men jeg er bare nysgerrig da der har fungeret tidligere. 

/Inger

Det tyder på at der er en sammenblanding, af grupper, eller en forkert opmærkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis