Hæve loftshøjden

Hej "lav-det-selv'ere
Vi er de glade ejere af et meget gammelt hus fra 1700grønlangkål (og så er det ik engang løgn). Det er lavloftet og vi vil gerne hæve loftshøjden med ca. 20 cm. Vores tømrer siger dette kan lade sig gøre ved at ændre på loftskonstruktionen. Men kan vi også grave nedad eller vil det føles mærkeligt at stå lidt nede i forhold til terrænnet? Det er jo ikke en hobbit-hule vi er ved at lave. Jeg tænker bare at vi kan lave mere af arbejdet selv hvis vi arbejder os neded end opad. Hvad siger I? Erfaringer?
Bh
Martin
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når nu huset er fra 1700 og grønlangkål, skal du ikke regne med at kunne grave dig nedad. Der er sikkert ikke nogen sokkel som på huse af i dag. Huse fra den årgang er normalt bygget op på syldsten altså ingen støbt sokkel. Så brug tømrerens råd om at hæve tagkonstruktionen.

fase
S. Fabrin skrev den 27-11-2023 17:56:20

Når nu huset er fra 1700 og grønlangkål, skal du ikke regne med at kunne grave dig nedad. Der er sikkert ikke nogen sokkel som på huse af i dag. Huse fra den årgang er normalt bygget op på syldsten altså ingen støbt sokkel. Så brug tømrerens råd om at hæve tagkonstruktionen.

Sælger har selv lagt gulvvarme og støbt gulv men det er lavet efter billigste fællesnævner hele vejen rundt og jeg mistænker at der er sparet på isoleringen under gulvet. Derfor skifter jeg under alle omstændigheder gulvvarmen og lægger nyt gulv mv. Derfor tænkte jeg at bruge denne anledning til at grave lidt dybere og dermed få lidt højere til loftet.

Du skal undersøge sokkelforholdene inden du ændrer loftshøjden ved at grave ud.

fase
Jeg lavede det samme her på ejd. i en tidligere staldbygning. En donkraft under hvert spær og så hæve en side ad gangen 15 cm. Ud over, at det gav en masse motion, var det meget simpelt. Det handlede også om at få samme loftshøjde som i det tværliggende stuehus.

Med venlig hilsen
ktm

ktm skrev den 28-11-2023 09:31:56

Jeg lavede det samme her på ejd. i en tidligere staldbygning. En donkraft under hvert spær og så hæve en side ad gangen 15 cm. Ud over, at det gav en masse motion, var det meget simpelt. Det handlede også om at få samme loftshøjde som i det tværliggende stuehus.

Det lyder mere riski synes jeg. Ikke umiddelbart en løsning jeg vil begive mig i kast med. Men hæves det skal det. Det er det gamle hovedhus i en firelænget gård det drejer sig om. Jeg tror ikke der er sokkel under bindingsværket, men kan ikke se hvad der foregår under bindingsværket fordi det er tilgroet ((:

Annonce
Du kommenterer ktms svar som værende risikofyldt. Hvordan havde du forestillet dig, at en hævning af spærrene/taget skulle foregå uden at hæve spærene. Om det skal være 5, 10 eller 15 cm ad gangen skal jeg ikke kunne sige, fordi det afhænger af den nuværende konstruktion. Hvis du er i tvivl om, hvordan det skal foregå, bør du henvende dig til en tømrer. Så er ansvaret også overdraget til ham.

fase
S. Fabrin skrev den 28-11-2023 12:05:55

Du kommenterer ktms svar som værende risikofyldt. Hvordan havde du forestillet dig, at en hævning af spærrene/taget skulle foregå uden at hæve spærene. Om det skal være 5, 10 eller 15 cm ad gangen skal jeg ikke kunne sige, fordi det afhænger af den nuværende konstruktion. Hvis du er i tvivl om, hvordan det skal foregå, bør du henvende dig til en tømrer. Så er ansvaret også overdraget til ham.
Jeg læste forkert i min influenzakoger. Jeg så ikke at det var spærrene KTM havde løftet men læste det som noget andet. Men mit spørgsmål gik egentlig på om jeg kan sænke gulvet til under terræn (10-15 cm) eller om det bliver for hobbit-agtigt. Er der nogle der har erfaring med det? Vi skal alligevel fjerne det eksisterende gulv og lægge ny gulvvarme mv. Det er ligger der nu er for ustablit og slidt.

Du skal, for at opfylde gældende krav isolere med 30 cm. isolering. Det gør, at der også tages hensyn til, at varmen ikke forsvinder ned i jorden. Du kan jo grave et prøvehul for at se, hvordan soklen er. Når huset har den alder, du beskriver, skal du ikke forvente at soklen er af beton og når ned i 90 cm. dybde.

fase
For at være helt ærlig så forventer jeg det værste. Men når sælger har kunne lægge gulvvarme så må der være muligheder. De har med sikkerhed lavet det hele selv.
Du har tilsyneladende ingen anelse om, hvordan tidligere ejer har lavet gulvvarmen. Der er ingen, der siger at det er lavet korrekt.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis