Hvor lag gips har min gips-væg?

Jeg er lidt usikker på, hvor mange lag gipsvæggene i min lejlighed har.

Den er fra 2017, og synes jeg kan læse, at nyere byg har to lag. Jeg har dog boret et hul, og umiddelbart kan ikke se nogen deling, hvorfor det ligner et lag. Det måler samtidig omkring 1,2-1,3 cm, og jeg kan læse mig til en gipsvæg typisk er 1,25 cm. Men kan det sagtens passe, at man har valgt en et-lags-gipsvæg til en bolig fra 2017?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
et lag er 13 mm , og ret alm
2lag bruges normalt kun pga lyd og brand
Normalt kan man høre det. Et lag lyder mere hult end to lag når man banker på det. Et lag er 13 mm.

Medmindre det er farmacell. De er 12.5mm
Du har sikkert fermacel 2,5 mm Når du nu borede dit prøvehul, eller du kigger ind, er det så grå eller kridhvid. 
Fermacel er lysegrå. gips er hvid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-11-2023 10:29:12

Du har sikkert fermacel 2,5 mm Når du nu borede dit prøvehul, eller du kigger ind, er det så grå eller kridhvid.
Fermacel er lysegrå. gips er hvid. 

Det er lysegrå. Ændrer det noget ift. plugs? Jeg skal vel stadigvæk have plugs til en et-lags gipsvæg?

Ok det er plugs vi taler om. 
Nej fermacel betragter man som skruefast, så der skal du ikke bruge plugs medmindre det er noget helt specielt du skal hænge op. 

Annonce
ev elmand skrev den 27-11-2023 23:29:45

Ok det er plugs vi taler om.
Nej fermacel betragter man som skruefast, så der skal du ikke bruge plugs medmindre det er noget helt specielt du skal hænge op. 

Ok, mange tak for svar.

Jeg kan læse mig til, at det kan klare op til 30 kg. Inden jeg begynder at hænge fjernsyn op, kan jeg så være helt sikkert på at når det er gråt, så er det Fermacell?

Jeg har taget følgende to billleder. Bemærk, at man kan se noget metal minimalt i højre side. Jeg har ramt et eller andet, da jeg borede hullet.
Det ligner fermacel, og du er i nærheden af den stål lægte som det er sat op på. 
Når du siger 30 kg mon ikke det så er for 1 skrue. Fjernsyn sættes op med mindst 4 skruer så det kan sagtens holde, hvis ikke du bruger "dukkehus skruer" . Du kan mærke på skruer hvor godt de holder og bagefter kan du rykke i ophæng for at teste det. 

ev elmand skrev den 29-11-2023 09:38:50

Det ligner fermacel, og du er i nærheden af den stål lægte som det er sat op på.
Når du siger 30 kg mon ikke det så er for 1 skrue. Fjernsyn sættes op med mindst 4 skruer så det kan sagtens holde, hvis ikke du bruger "dukkehus skruer" . Du kan mærke på skruer hvor godt de holder og bagefter kan du rykke i ophæng for at teste det. 

Kan det være andet end Fermacell eller gips? Og ved du hvordan man ellers kan finde ud af, hvad det er? Blot hvis jeg en dag flytter i noget nyt, så kan det jo være jeg ikke vil borde et hul, hvis jeg blot kan skrue en skrue ind i det i stedet.

Det er fermacell.
Du bruger almindelige træskruer direkte i pladen, uden at bore for. Som hvis det var træ.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 29-11-2023 21:03:17

Det er fermacell.
Du bruger almindelige træskruer direkte i pladen, uden at bore for. Som hvis det var træ.

Tak. Hvad gør man generelt, hvis man ikke ved hvad væggen er? Bore hul, og hvis hvid = gips, hvis grå = Fermacell? Eller kan man på nogen måde undgå at skulle bore hul?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også