Varmekilde til 10m2 anneks?

Vi har et isoleret anneks som der pt ikke er nogen varmekilde i.
Da vi flyttede ind i huset for 9 måneder siden. Sagde den tidligere ejer at der var gjort klar til gulvvarme. Men det eneste jeg kan se der ude, at nogle ledninger som kommer ud fra væggen. Så jeg går ud fra at det må være el gulvvarme han hentydede til.

Vi bruger det som opbevaring. Men vi vil også gerne have en seng der ud, så gæster kan overnatte der i ny og næ.
Umiddelbart tænker jeg bare at sætte en el radiator op til at holde 16 grader.
Jeg syntes det virker voldsomt. Både dyrt, men også mht udseende at sætte en varmepumpe op.

Er der nogle bud på den bedste løsning?
Tak!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er modstanden på ledningerne ?
Måske det er el-gulvvarme ?
Jeg har ikke fået dobbelttjekket det.
Men det er da hvad jeg tænker at han mente.
Kan det betale sig mere i forhold til en el radiator fx?
Elradiatorer varmer luften op hurtigere end el-gulvvarme.
Hvis skuret skal være permanent på 10 grader - så bruger man samme mængde energi om det er el-gulvvarme eller el-radiator.
El-gulvvarme kan man tænde når strømmen er billig - og så holder skuret temperaturen længere pga. varmekapaciteten i gulvet.
Jeg forestiller mig at det skal være på 16-18 grader.
Hvis man får en “smart” radiator, så kan man vel også bare sætte den til når strømmen er billigst.

Tak 
Lokkeduen skrev den 26-11-2023 21:43:00

Jeg forestiller mig at det skal være på 16-18 grader.
Hvis man får en “smart” radiator, så kan man vel også bare sætte den til når strømmen er billigst.

Tak 

Mener du 16-18 kontinuerligt?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Ja altså grunden til at jeg gerne vil have varme, er pga jeg er bange for fugt og skinmelsvamp i alle vores ting der ude.
Der er både tøj og mange kasser med billeder fra barndommen osv.

Af den grund har jeg forstået at der helst skal være 16-18 grader. Eller hvad?
Fugtighed er mere vigtig.
Måske du kan nøjes med en affugter?
…. og om muligt tømme kasserne, og placere tingene på tøjstativer og hylder. Så er risikoen for fugt- og f.eks. museskader mindre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I får ikke problemer med skimmelsvamp i et rum til opbevaring, hvis i blot søger for at temperaturen i vinterhalvåret er højere end ude temperaturen.

16-18 grader er en meget høj temperatur for et rum, der ikke bruges til beboelse. Jeg ved godt at du kan finde internetsider, der påstår at temperaturen skal der op. Men det er noget vrøvl. Der er tusindvis af sommerhuse, der bliver holdt på 5-8 grader om vinteren uden at få problemer med skimmelsvamp.  Det vigtige er at temperaturen er højere end ude. Den største kilde i til fugtighed i huse er mennesker, madlavning og vask. I et rum til opbevaring vil fugtigheden følge fugtigheden ude. Blot en smule opvarmning, vil sænke den relative luftfugtighed nok til, at der ikke opstår skimmelsvamp.

Brug en elradiator og hold temperaturen på 5-8 grader om vinteren, når det ikke bruges. Om sommeren er udluftning vigtig.

Jeg har selv en udfordring med et værksted hvor der opbevares bl.a maling som ikke tåler frost og har tænkt på at anskaffe en transportabel varmepumpe, f.eks. Andersen quick Install V2 , her får du både lufttilførsel og opvarmning på en gang og hver gang du bruger 1000w får du 2500w ud til opvarmning
Det er helt korrekt at der ikke nødvendigvis skal høje temperaturer til for at undgå skimmelsvamp, blot der er et par ventiler i væggen til udluftning, således holdt vi vort gamle sommerhus grundopvarmet og har aldrig set skyggen af skimmelsvamp

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også