vandrør frosset

nå vores nye (gamle) hus har åbenbart flere skavanker sælger ikke gad informere om, den første frost hos os kom i sidste uge, og wc ovenpå virkede det kolde vand ikke, det kom tilbage da det tøet, i morges var det væk igen, så pexrørene fryser, jeg har været oppe og skrue nogen tagplader af for at se om jeg kunne finde ud af hvor røret ligger uisoleret i skunken(som det jo næsten må være når det fryser allerede ved -2 grader) men alle steder var der rigeligt isoleret, så jeg kunne ikke kigge ind til der pexrøret ligger, eller hvor jeg regner med det ligger.

spørgsmålet er så, hvor meget skal det fryse før pexrøret sprænger?, en VVS ven siger der skal alligevel noget til, det er ikke så tit pexrør sprænger, men nu bliver det jo også koldt i et godt stykke tid. 

jeg skal selvfølgelig have fundet stedet, men har lige bestilt et inspektionskamera online så jeg forhåbentligt kan se hvor det pexrør kommer fra og kan følge det over til wc'et, men der går jo lige et par dage. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ellers må du lade vandet løbe en smule, så er risikoen for at det fryser meget mindre.
Det koster selvfølgelig lidt på vandregningen, men næppe i forhold til bøvlet, hvis røret sprænges.
Problemet med at rør fryser er størst i metal rør.
De udvidder sig hver gang, og springer til sidst.
Plast rør krymper igen.
Har du en ejerskifte forsikring?
Det kan meget vel ligge ok, nemlig bag / under isolering. Men hvis isolering i hulmur og isolering op i skunk ikke er helt tæt sammen så vil det blæse med kold vind ind under gulve. Det vil både give frostproblemer til rørene men især give meget kolde gulve ved bestemte vindretninger. 
Så jeg vil råde dig til at sætte et lille stillads op, lukke op udefra så du kan lave "vindbræt" Når jeg skriver stillads så er det for at få arbejdsplads på 3-4 tagplader i bredden. Det er langt det nemmeste. 
Du tager skruer af 2. tagplade og løsner oppe over 3, tagplade samt ved den side også presser pladen fast.. Så kan du skubbe 2. tagplade op unde den 3. På den måde får du adgang og det er meget nemt at få tagplade på plads igen. 
Så laver du vind bræt og sætter tagplader på plads igen. 
Vind bræt kan laves med tynd krydsfiner, win win plader eller med rockwool hårde bats. f.eks. terræn bats.
Jeg foretrækker det sidste ved gamle huse.
Du skal naturligvis se forholdene for præcis planlægning. Jeg har delt sådan en plade på langs, og holdt i 5 grader. På den måde vil den kunne vendes så kanten følger taghældning. Så passes dn til i længde så den kan kiles fast imellem 2 spær, og presses lidt ned i hulmur. Så bliver der lukket af så det ikke blæser ind under gulv på 1. sal. 
Du skal naturligvis stadig opretholde luft cirkulation op under taget så dit tag rum udluftes korrekt.
 Mangler der isolering i toppen af hulmur kan man måske komme til at afhjælpe det. 
Det er lidt af en opgave men det er givet godt i varmebesparelse

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Husk, at blot der er 5-10 cm rør der eksponeres til frost, så har du problemet. Så dit kontrolkiggeri skal være rimeligt detaljeret.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 26-11-2023 20:15:37

Det kan meget vel ligge ok, nemlig bag / under isolering. Men hvis isolering i hulmur og isolering op i skunk ikke er helt tæt sammen så vil det blæse med kold vind ind under gulve. Det vil både give frostproblemer til rørene men især give meget kolde gulve ved bestemte vindretninger. 
Så jeg vil råde dig til at sætte et lille stillads op, lukke op udefra så du kan lave "vindbræt" Når jeg skriver stillads så er det for at få arbejdsplads på 3-4 tagplader i bredden. Det er langt det nemmeste. 
Du tager skruer af 2. tagplade og løsner oppe over 3, tagplade samt ved den side også presser pladen fast.. Så kan du skubbe 2. tagplade op unde den 3. På den måde får du adgang og det er meget nemt at få tagplade på plads igen. 
Så laver du vind bræt og sætter tagplader på plads igen. 
Vind bræt kan laves med tynd krydsfiner, win win plader eller med rockwool hårde bats. f.eks. terræn bats.
Jeg foretrækker det sidste ved gamle huse.
Du skal naturligvis se forholdene for præcis planlægning. Jeg har delt sådan en plade på langs, og holdt i 5 grader. På den måde vil den kunne vendes så kanten følger taghældning. Så passes dn til i længde så den kan kiles fast imellem 2 spær, og presses lidt ned i hulmur. Så bliver der lukket af så det ikke blæser ind under gulv på 1. sal. 
Du skal naturligvis stadig opretholde luft cirkulation op under taget så dit tag rum udluftes korrekt.
 Mangler der isolering i toppen af hulmur kan man måske komme til at afhjælpe det. 
Det er lidt af en opgave men det er givet godt i varmebesparelse

Vi har ikke så meget udhæng, så det var den nederste b7 tagplade jeg løftede af, og der er både vindplade nederst og fin isolering på toppen af hulmuren og ind, der er næsten for meget isolering ud mod tagpladerne, der kunne godt være lidt mere luftcirkulation. men jeg fandt 4 fuglereder de steder jeg løftede plader af, og nogen steder huller ind igennem isoleringen som jeg lige stoppede med noget af det andet isolering, jeg gætter på det er fuglene der er synderen, jeg må lige få kigget færdigt under de andre plader. 

Annonce
JohnLarsen skrev den 27-11-2023 00:34:09

Husk, at blot der er 5-10 cm rør der eksponeres til frost, så har du problemet. Så dit kontrolkiggeri skal være rimeligt detaljeret.

nemlig, der var nemlig nogen fuglereder, og nogen huller i isoleringen som de har brugt til at komme ind og ud af, jeg må løfte resten af pladerne af og se om der er flere huller, og det er der jo nok..

Ja pex-rør tåler en del frost, men ikke der hvor der er messing pex-fittingsnipler - der kan det meget vel blive utæt.  
Frank Chr. skrev den 27-11-2023 16:12:06

Ja pex-rør tåler en del frost, men ikke der hvor der er messing pex-fittingsnipler - der kan det meget vel blive utæt.  

Okay, ja så vidt jeg ved er der ingen samlinger ude i skunken, og de steder hvor det går til vasken og WC er på indervægge, så der kommer ikke frost.

Pizzabager skrev den 27-11-2023 19:15:18

Frank Chr. skrev den 27-11-2023 16:12:06

Okay, ja så vidt jeg ved er der ingen samlinger ude i skunken, og de steder hvor det går til vasken og WC er på indervægge, så der kommer ikke frost.

I så fald skal de også være markeret, hvis samlingerne er skjulte.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis