Nye zinktagrender utætte i samlinger

I forbindelse med jeg har fået nyt tag, har jeg også fået monteret nye zink tagrender (arkitektmodel). Det ser super godt ud, men desværre er tre samlinger utætte efter monteringen. Er det normalt, at det sker med nye tagrender?

Jeg har selvfølgelig reklameret til firmaet der har monteret dem, og de vil så komme og lime samlingerne. Men er det en tilfredsstillende løsning? Jeg mener jo, at samlingerne burde loddes, og at jeg slet ikke burde have udført reparationer på tagrender, der er under en måned gamle. Overvejer om tagrenderne helt skal nedtages og starte forfra?

Taget er mansard-tag, så der er absolut ikke meget plads at gøre godt med ift. reparationer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en blikkenslager der har monteret dem er det godt nok noget sløjt ikke at kunne lodde dem tætte i 1. forsøg. Der er dog ingen problemer med at lime samlingerne.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-11-2023 19:02:27

Hvis det er en blikkenslager der har monteret dem er det godt nok noget sløjt ikke at kunne lodde dem tætte i 1. forsøg. Der er dog ingen problemer med at lime samlingerne.

Jeg forestiller mig, at det er en murer eller tømrer fra enterprisefirmaet, der har stået for monteringen. Er ret sikker på, at der ikke har været blikkenslager inde over.

Ok, så jeg kan godt acceptere som løsning, at de limer? Skal tagrenden pilles ned for at de kan lime den korrekt?
hvis de er limet , er det plast
stålrender har en pakning , og sink skal loddes , her holder lim intet
bredker skrev den 26-11-2023 20:25:26

Ved faktisk ikke om det er zink eller stål. Det er en halvrund arkitekttagrende.

bredker skrev den 26-11-2023 20:25:26

Både stål og zink tagrender kan limes.Prøv at læs monteringsanvisningen fra rheinzink, de foreskriver både lodning og limning som egnede metoder.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Jeg troede altid zinktagrender blev loddet. Er de utætte tagrender limet eller loddet?

PS Hvad er ‘arkitekttagrender’ ift. ‘tagrender’? Er det bare for at kunne øge prisen/m?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 27-11-2023 00:20:47

Jeg troede altid zinktagrender blev loddet. Er de utætte tagrender limet eller loddet?

PS Hvad er ‘arkitekttagrender’ ift. ‘tagrender’? Er det bare for at kunne øge prisen/m?

Lim er påkrævet ifm montering af expansionsstykker og/eller ved hjørner, hvis det hele er loddet i et langt stykke vil det ofte revne.

Arkitektprofil er en slags 'kvartcirkel' og ser ud som nedenfor.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis tre samlinger er utætte, lyder det som om, at de ikke er samlet efter forskrifterne.

Zinktagrender er dyre, så hvis det ikke specificeret i bestillingen, er det nok det de kalder metal tagrender. Hvilket er forzinket jern. De kan ikke loddes.
Tak for svar alle sammen. Det sætter jeg pris på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis