Problemer med snavs i spot i gipsloft(?)

Hej,

Jeg prøver igen, da der plejer at være god hjælp at hente hos eksperterne herinde.

Jeg har i kælderen i vores hus fra 1929 et rum med halogen spots. Jeg ved ikke hvornår de er installeret. En af dem kan jeg ikke få til at virke og prøvede derfor at tage det ned for at se på det.

Jeg kan så se at det er fyldt med en masse gråbrune “klumper”. Selve spottet sidder i, hvad jeg tænker er en gipsplade? Eller hvad?

Så hvad søren er dette? Hvis jeg kigger gennem hullet hvor spottet normalt sidder er der træbjælker at se. Ved ikke om det kan være noget fra etageadskillelsen der er røget ned. Det er hårdt og skilles/smuldres når man stikker i det.

Har vedhæftet et billede.

Er det blot at prøve at rense det væk og håbe på det ikke kommer tilbage?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner lidt det, som vist kaldes indskuds-ler. Det blev tidligere brugt i etageadskillelser, som isolering, lyddæmpning og brandhæmmer (tror jeg 😉).
Man har igennem mange år brugt et lerlag ( indskudsler) til lyddæmpning men især brandhæmmende. Når man har trælofter, ofte pudsede, og trægulve i etagen oven over, så var det effektiv med et lag ler i adskillelsen. Det kan hæmme brand så meget at folk kan nå at komme ud i mange tilfælde. Eller blive i en sikker lejlighed den tid det tager at blive reddet med stiger. 
Det kan også være brugt i et mere almindeligt hus med kælder. 
Du kan nok ikke undgå at det kommer igen på dine spots, men til trøst kan jeg så oplyse at de ikke tager skade af at det ligger på dem, og det er helt sikkert ikke skyld i at denne spot svigter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også