Sundolitt

Hej,

Jeg igang med at afrette grus og skal til at købe sundolitt/flamingo men læser mig frem til at den grå har bedre isolerings evne, passer det?

Hvad ville i anbefale til huset? Der skal isoleres 300mm

Send evt link
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det grå er tilsat grafit og isolerer ca 20% bedre men plejer også at være lidt mere dyrt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis det er i et nyt hus med gulvvarme så brug pengene på den dyre isolering.

Er det v. renovering eller en sekundær bygning så brug den almindelige. Kvaliteten af udførslen er langt vigtigere. Dvs. helt tæt og forskudte samlinger.

Selvbygger med stort S. 
Det er en renovering af gammelt hus fra 1979.

Ok jeg må tjekke hvor meget dyre den er, da bedre isolering er vigtig jo
Husk at du så (sandsynligvis) skal overholde kravene i det nuværende reglement, eller forklare hvorfor det ikke kan betale sig.
Så det er ikke sikkert at du selv kan vælge.
Jeg kan anbefale billigfundment , priserne var ca det samme som andre steder, og de var super flinke.
https://billigfundament.dk/isolering/
Swayde: Hmm forstår ikke helt. Bestemmer jeg ikke selv hvilken slags isolering jeg bruger under betonen? Og hvor kan jeg så se hvilke jeg skal vælge :)
Annonce
Batmann999: Hvis du ønsker at overholde gælden Lovgivning så bestemmer du faktisk ikke selv.  

Når man renoverer f.eks. gulv, i sin bolig, så kræver det, alt andet lige, en max U-værdi på 0,10.

Normalt vil 300 mm opfylde kravet, men det afhænger dog af givet produkts U-værdi.
Normalt angiver givet firma, for givet produkt, hvilken U-værdi man får ved given tykkelse.
Som GSH skriver.
Du er i gang med at udskifte en større hoveddel af husets konstruktion og metode for opvarmning, derfor er der visse lovkrav der gælder mht minimum af isolering mm. man (via en sindrig udregning) kan påvise at det ikke er rentabelt.
I dit projekt er det fint med 300mm gulvisolering, gerne i udgaven med grafit, for at leve op til disse lovkrav.

/BOFH 

BOFH skrev den 25-11-2023 11:45:41

I dit projekt er det fint med 300mm gulvisolering, gerne i udgaven med grafit, for at leve op til disse lovkrav.

Men hvordan beviser man det overfor kommunen ? 

Det er IMO det svære hér ;) 
Når jeg kigger i denne guide, siger de 300mm (Terrændæk med eller uden gulvvarme, beton brydes op ):
https://byggeriogenergi.dk/media/3754/veb_2023_guide-til-haandvaerker.pdf
Dog er de 300mm, i lambda 37. 
hvid 60 eps (jackon) er kun 41. Hvis man så tager det grå, er den istedet 33, og så er 300mm rigeligt (så vidt jeg kan se)
Alternativt skal man tage hvid 80, det har en lambda på 38, men så skal man have lidt mere end 300mm. 
https://www.bygmax.dk/amfile/file/download/file/20102/product/78165/
Kravene til "varmetabsramme" er beskrevet i bygningsreglementet. Ved en renovering hvor man udstøber ny beton med gulvvarme vil rentabilitet altid være opfyldt (for renoveringsprojekt) med 300 mm isolering uanset type (BR18 og tidligere).

/BOFH 

NB. Hvis du siger at det er udført på en given måde skal kommunen bevise modsat. Iøvrigt er der ikke pligt til at gøre noget ift kommunen mht indvendige projekter så længe du ikke ændrer på noget mht afløb og kloak (dette anmeldes blot af en autoriseret).

Jeg lagde 400 mm. Det var nemmere og billigere end at skaffe sand.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis