Hvordan får gips plug fast, når noget skal hænge på skruen og dermed ikke skal skrues helt ind?

Hejsa

Jeg skal have sat et spejl op på en gipsvæg. Spejlet har blot en wire som skal hænge på en skrue. Skruen skal altså derfor stikke lidt ud.

Jeg har følgende gipsplugs: https://www.harald-nyborg.dk/tillex-plugs-pan-5-x-65-mm-sort-25-pak

Det er min opfattelse, at for at plugsen får fat, så skal den spænde imod noget, hvorefter plugsen udfoldes inde i væggen. Hvis skruen skal stoppe 0,5-1 cm ude fra væggen, så har den ikke noget at spænde imod, og plugsen vil derfor heller ikke udfoldes. Og så vidt jeg ved, så kan jeg heller ikke først skrue den helt ind for at udfolde plugsen, og så skrue skruen lidt ud – så folder plugsen vel bare ind igen?

Hvad gør man i sådan en situation?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten bruger man en anden model, eller også bruger man en møtrik til at spænde ind så hovedet på bolten kan stikke det stykke ud du har brug for.

Selvbygger med stort S. 
1. Hedder den anden model noget bestemt – hvad er jeg på udkig efter?
2. Det forstår jeg ikke helt. Sætter jeg en møtrik ind, skal jeg vel fjerne den igen, så skruen stadigvæk er tyndere end hovedet?
Prøv at skrue gipsplugen ind så den har ekspanderet på bagsiden. Skru derefter skruen et par mm ud og hæng spejlet op.

fase
Men det får vel plugsen til at folde ind igen? Det gør måske ikke det store, hvis det kun er et par mm.?
Ellers brug denne krog e.l.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 24-11-2023 23:37:58

Ellers brug denne krog e.l.

Og saver du skal spejlet tæt på væggen, saver du det meste af krogen af så der kun er lidt tilbage. Det drejer du så spidsen vender opad. 

fase
Du kan vælge en skrue med et konisk hoved og en skive med et hulstørrelse som lige akkurat ikke kan komme ud over, så får du lidt ekstra sikring for at wireren ikke hopper af hvis der rykkes lidt på spejlet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også