Tømme varmtvandsbeholder

Hejsa
Jeg har et problem med at tømme en gammel varmtvandsbeholder i min kolonihave. Jeg kan ikke få den til at tømme, har hørt fra tidligere ejer at den kan være lidt svær og ja han har ret.
Han sagde jeg skulle skrue på den runde Messi g ventil men intet sker. Har også forsøgt at skrue på de sort ventil men 🤷🏻‍♀️ og hanerne er åbne for at skabe luft.Satser på i har et virkelig godt råd.
🤞🤞🤞
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det runde messing knap er sikkerhedsventilen, hvis du drejer på den siger den klik, du skal kun dreje en lille smule så den ikke siger klik, så er sikkerhedsventilen åben og vandet kan løbe ud, hvis du så har mulighed for at pumpe luft ind af en varmtvandshane så går det hurtigere. En helt anden ting er at der er voldsom rust tæring, det bør ordnes før røret springer.
Den sorte på venstre side er nok åben/luk for vandtilførsel, og så har du din sikkerhedsventil på højre side, hvor du manuelt kan dreje for at teste eller tømme beholderen når der er lukket for det sorte håndtag til venstre. Vandet burde så dræne ud af bunden af sikkerhedsventilen. 

Men det ser noget gammelt ud, så jeg vil ikke garantere for noget, men det ligner nu et meget normalt setup som beskrevet ovenfor. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Øverste billede viser en slangestuds lige ud for sikkerhedsventilen. På siden af slangestudsen er der en lige kærv, som kan drejes med en stor skruetrækker. Det er den rigtige måde at tappe vandet af.
Den “voldsomme tæring” er vist blot en reduktionsmuffe som ilke har været galvaniseret. Den kunne du passende få udskiftet når der nu er lukket for vandet.

Søren O
Hvor fedt at I giver gode råd 🙏🏻

Jeg har lige overtaget huset så skal selvfølgelig have kigget på tæringen 😊 men vil bare gerne have lukket nu og så kommer det efter.
Søren O på hvilken side er det du ser en lige kærv? Eller er det fordi der normalt er det på en slangestuds?
Annonce
Billede 2 tyder på, at der er et håndtag bagpå slangestuds ?
Tømmehanen er det lille håndtag som vender ind imod væggen, Så kommer vandet ud af slangestuds. Kommer der ikke luft ind så kan det give problemer, også selv om man åbner ved en varmvandshane. Så må man skrue den flexible slange af til venstre på billede 1. Det er varm vands afgang og den vil kun give en smule vand, da røret går op til toppen af beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Om du tømmer den gennem slangestudsen eller sikkerhedsventilen er ligegyldigt, når jeg altid tømmer gennem sikkerhedsventilen, er det fordi man i følge Metro skal åbne den en gang årligt for at forhindre at den kalker til, og så kan jeg jo ligeså godt gøre det når jeg tømmer om efteråret.
Nogle modeller af sikkerhedsaggregatet har kugleventil med kærv. Din model er så med et håndgreb.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis