Udskifte forvitrede vinduesplader

Hej

Jeg beder om vejledning og råd til at udskifte fire vinduesplader/bundstykker i et kælderrum. Som billederne viser, er de nuværende stærkt forvitrede og jeg tænker at erstatte dem med granitbundstykker.

Jeg ville møj gerne undgå, at skulle skære i granitten, så kan jeg blot skære/mejsle ud i væggen på siderne, så pladen kan passe ind i bredden (dybden passer fint med standardmål på den granit, jeg har set på)?

Hvad er fremgangsmåden for dette projekt og vil I vurdere, at det er gør-det-selv arbejde? Jeg er ikke håndværker, men kan lave mindre projekter, bare der er klare instrukser (men fx at skære granit, har jeg ikke lyst til at kaste mig ud i 😊)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ka gøre det, at du hugger den nuværende plade fri ved at fjerne nogle mm fra undersiden. Så du kan trække pladen ud. Hvis den ny plade er ligeså lang som de gamle, kan du sikkert skubbe den ny plade på plads og fra neden med lidt cementmørtel/sokkelpuds. Ved at frigøre pladen fra neden kan du sikkert undgå skader på væggen ovenover. Prøv det.

fase
Mange tak, S. Fabrin, det giver god mening.

Desværre er den nye plade lidt bredere end den gamle (jeg skulle have forklaret det til at starte med, beklager). Det er acceptabelt, at pladen er bredere rent visuelt, men jeg kan altså ikke regne med, at den bare kan glide ind. Vil det være OK at hugge mere ud i væggen/muren — vi taler måske om 2-3 cm ekstra i hver side?
Ja du kan godt lave hullet lidt bredere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis