Sonnenkraft værdier

Jeg har købt et hus med et solvarmeanlæg og prøver at forstå værdierne. Der er tale om en Sonnenkraft EcoLine tank med et SKS DSOLB styringspanel. Umiddelbart virker det fint, men jeg synes på det seneste at der er et højt forbrug, når gulvvarmen er slukket. Det ligger på ca. 60-70 l/t. Anlægget er koblet til en solfanger på taget, samt til fjernvarmen.

Jeg får værdierne TC = 26.4, TS 16.6 og T3 = 73.8. Jeg har fundet en tysk manual og har en ide om at TC er temperatur i fangeren og at TS er i tanken - det sidste synes jeg ikke giver mening, for jeg kan regulere skoldningsventil op og ned og få en temperatur på det varme vand på helt op til 70 grader, hvis jeg vil. Er der nogen som kan hjælpe med at forstå hvad de forskellige betyder? 

Ligeledes undrer jeg mig over at fjernvarme retur fra tanken er glohed. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke lidt billeder af varmeforsyning? Det er svært at forestille sig opstillingen ud fra forklaring alene.

fase
Jeg kan godt forstå at du undrer dig. Jeg kunne godt være bange for at pumpen til solfangeren kører hele tiden.

Ved at kigge i den tyske manual, får jeg samme forklaring som dig på TS og TC. Det er en universal-styring, så det hele er afhængigt af hvordan det er opkoblet. Så vidt jeg kan se har styringen kun til opgave at styre pumpen til solfangeren.

Jeg ville prøve at få styr på hvornår pumpen til solfangeren kører. Der ikke meget ved at sende fjernvarme op på taget om vinteren.

Du nævner gulvvarme, men jeg går ud fra at denne ikke er tilsluttet gulvvarmen.
Tak for svar. Pumpen kører faktisk ikke hele tiden. Nu er der faktisk sol lige nu, og så kører den. TC er knap 29 og TS har bevæget sig langsomt op på 22. 

Der er lavet noget så fjernvarmeretur går på gulvvarmen, såfremt det er varmere end X grader. Mens jeg skriver dette, går det op for mig, at det nok giver mening at returen så er varm. 
Annonce
Hvis TS-føler sidder i den nederste del af beholderen, kan det godt være at temperaturene er rigtige.
Det er svært at vurdere, da jeg kun kan se den øverste føler. Men havde lige skjoldet af, og kunne se TC føleren og den sidste, som gik på S2, må være TS. 

Nu fandt jeg en engelsk manual, og det ligner helt sikkert dette setup, lige pånær at jeg ikke har noge styring af fjernvarmen gennem anlægget, hvilket nok er problemet. Så snart gulvvarmen ikke skal bruge varme, så er der stadig højt forbrug og lav nedkøling.
Der var en VVSer her i formiddags, som ikke forstod sig på solvarmeanlægget, derfor denne post. Konklusion på et andet problem var at kontraventil i shunt er defekt, da retur fra shunt bliver glohed, hvis gulvvarmen ikke kalder på varme. Når jeg sidder og prøver at forstå alt dette, er det mig faktisk en gåde, hvordan alt dette er tiltænkt at virke. Når kontraventil virker og gulvvarme ikke kalder på varme, hvordan sikrer man så flow gennem solfangertank, hvis vandet ledes gennem FJV returventil mod gulvvarme og det bremses i shunt? Dette scenarie må jeg kunne opleve om sommeren. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis