Ventilation: beregning af luftstrøm

Hej LDS, 

I forbindelse med sammenlægning af 2 lejligheder skal jeg flytte mit køkken ind i et andet rum. Dette betyder at jeg skal leve op til alle de nyere køkkenkrav, som min gamle københavnerlejlighed ikke tidligere har gjort. 

Ventilationen er den største udfordring i denne sammenhæng, og jeg leder efter råd og vejledning til hvordan jeg kan beregne om mit forslag til ventilationssystem vil være effektivt nok. 

Plan for ventilationssystem
  1. Køkken rykkes til ca. 20kvm rum 
  2. Ældre passiv ventilationskanal fra badeværelset strømpefores så den bliver tæt
    1. Kanal måler 10x15cm og går ca. 10-12m lodret
  3. Der trækkes horisontal rørføring ca. 3 meter hen til emhætte (inkl. et ~90 graders knæk) 
  4. Der monteres en emhætte der har sugeevne på ca ~600m3/t
De udfordringer jeg ser: 
  1. Der er relativt lang samlet kanalføring inkl. knæk
  2. Lodret rørføring er rektangulær, hvilket ikke skulle være lige så effektivt som cylinder
  3. De fleste emhætter med høj sugeevne kræver rør på ca. 15cm i diameter, altså større end den lodrette kanal. 
Hvordan kan jeg beregne den effektive luftstrøm, så jeg vise at det på trods af ikke at være optimalt, stadig overholder de krav der er? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et ø150 rør har et tværsnit på 176,7 cm2 = 0,0177 m2, hvor den firkantede kanals tværsnit er 150 cm2. Ved 600 m3/time giver det 0,17 m3/sekund.
Lufthastigheden i det runde rør bliver 0,17 / 0,0177 = 9,6 m/sekund.
Lufthastigheden i det firkantede rør bliver 0,17 / 0,015 = 11,3 m/sekund.
Disse lufthastigheder er ret høje. Så vidt jeg husker et indgår lufthastigheden i 2. potens ved beregning af tryktab. Med dine “ lange” rør skal der kompenseres for tryktabet med en større ventilator (større statisk tryk).

Søren O
Som jeg også tidligere har skrevet er Emhætter, i min optik, på 600m3/h i den grad overkill.

Dem i stuen må ikke lugte hvad der serveres til middag, men hele nabolaget må godt kunne lugte hvad der serveres. 

Du får et gevaldigt trykfald med de lufthastigheder.
Ja tryktab stiger i ca. 2. potens, og energiforbruget stiger i ca. 3. potens.

Du kommer aldrig op på de 600m3/h med emhætten.
De 600 m3/h for given emhætte er højst sandsynlig formentlig forudsat, med kort rør, måske ca. max 3 meter.

Hvad er kravet til min udsugning med emhætten? 

GSH skrev den 23-11-2023 16:15:04

Se vedhæftede skema nedenunder (kilde). I min specifikke situation, skal jeg nok op på 80 l/s. Tror I det ville være muligt med mit nuværende setup? 

andreasfrost skrev den 23-11-2023 22:54:46

GSH skrev den 23-11-2023 16:15:04

Se vedhæftede skema nedenunder (kilde). I min specifikke situation, skal jeg nok op på 80 l/s. Tror I det ville være muligt med mit nuværende setup? 

Hej Andreas,

I en bolig skal du overholde 75% emopfang ved emhætten. Det gør emhætteleverandørerne ved at udforme forskellige emhætter til forskellige bygningshøjder over kogepladen, og ved en bestemt luftmængde. I dag kan mange emhætter nøjes med at suge 167 m³/h, hvis de sidder 60 cm fra kogepladen (fx denne Silverline SC1153) og tilkoblet centralventilationen, men mange emhætter har egen motor der kan min. kan suge 200-300 m³/h, hvilket er tilstrækkeligt men overkill. Samme motor kan i forceret drift suge 600-800 m³/h, hvilket man i min optik slet ikke skal dimensionere sine kanaler og motor ud for, men et sted derimellem. Sidder din emhætte over 60 cm over kogepladen, skal du jo selvfølgelig suge mere. Her vil jeg ringe til emhætteleverandøren og tage en snak med dem.

En 100x150mm med 80 l/s (288 m³/h) giver et tryktab på 3,07 Pa/m og 5,33 m/s i hastighed. Normalt dimensioneres der med max 0,7 - 1 Pa/m og en hastighed på 4 m/s. Det kan give støj, men spørgsmålet er om emhætten ikke overdøver det. Derudover har du en bøjning, som måske giver 15 Pa i tryktab. Går kanalen op i en taghat eller ud i en rist? Der er også tryktab i sådan et fætter - nok en 30 Pa, når du kører så høj en hastighed.

Giver det mening? :-)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Unranked skrev den 24-11-2023 07:38:15

Det giver overordnet set god mening, tusind tak for svar! Men lad mig lige dobbelttjekke jeg udleder de rigtige konklusioner af det nu skriver: 

1. Ventilationskanalen er ikke dimensioneret ordentlig til ~600m3/t - men dette gør ikke noget da det er totalt overkill
  2. Alternativt vil mange emhætter godt kunne klare opgaven ved ~200-300m3/t. 
  3. ~200-300m3/t vil ikke være optimalt i kanalen, men det vil godt kunne lade sig gøre uden at nedsætte effektiviteten alt for meget (?). (Den støj du nævner, vil det kunne høres hos overboen som har kanalen gående igennem badeværelset?
Ift. valg af emhætte, så er det en frithængende emhætte, og derfor vil jeg gerne have den højere end 60cm. Ved du om der er nogle gode eksempler på emhætter der opnår 75% emopfang ved 80-90cm? (Jeg har umiddelbart ikke kunne finde noget)

EDIT: En sidebemærkning: Jeg har selvfølgelig ambition om at overholde alle regler, men hvor meget skal man gøre for at overholde dem? F.eks. hvis jeg nu i praksis kun når til en kapacitet på ~150m3/t eller 65% emopfang er det selvfølgelig ikke optimalt - men jeg formoder at det stadig er meget bedre end nuværende køkken hvor der kun er passiv ventilationskanal, og derfor stadig vil være en gevinst for lejligheden som helhed. Og hvis man gør "det bedste man kan i de rammer der er", så er det måske ok?) 
Annonce
andreasfrost skrev den 24-11-2023 08:26:30

Unranked skrev den 24-11-2023 07:38:15

Det giver overordnet set god mening, tusind tak for svar! Men lad mig lige dobbelttjekke jeg udleder de rigtige konklusioner af det nu skriver: 

1. Ventilationskanalen er ikke dimensioneret ordentlig til ~600m3/t - men dette gør ikke noget da det er totalt overkill
  2. Alternativt vil mange emhætter godt kunne klare opgaven ved ~200-300m3/t. 
  3. ~200-300m3/t vil ikke være optimalt i kanalen, men det vil godt kunne lade sig gøre uden at nedsætte effektiviteten alt for meget (?). (Den støj du nævner, vil det kunne høres hos overboen som har kanalen gående igennem badeværelset?
Ift. valg af emhætte, så er det en frithængende emhætte, og derfor vil jeg gerne have den højere end 60cm. Ved du om der er nogle gode eksempler på emhætter der opnår 75% emopfang ved 80-90cm? (Jeg har umiddelbart ikke kunne finde noget)

1) Ja, præcis. Jeg kan hvert fald ikke komme i tanke om, hvornår du skal bruge så høj en luftmængde.
2) Det er samme emhætte, blot min. luftmængde på emhætte med egen motor. Men ja, som regel tilstrækkeligt, også ifølge dit skema fra br18.
3) Nej, det er ikke optimalt, men kan lade sig gøre. Motoren skal blot kunne klare det. I tilfælde af støj, vil det forplante sig i bøjningen og gå derfra og op. Om overboen kan høre det, fisk. Er det bag en isoleret væg, er det ikke sikkert han/hun vil.

Jeg har gode erfaring med thermex. Giv dem et kald og hør hvad de kan tilbyde.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Tak for svar, jeg prøver Thermex! :-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis