andreasfrost skrev den 23-11-2023 22:54:46
GSH skrev den 23-11-2023 16:15:04
Hvad er kravet til min udsugning med emhætten?
Se vedhæftede skema nedenunder (kilde). I min specifikke situation, skal jeg nok op på 80 l/s. Tror I det ville være muligt med mit nuværende setup?
Hej Andreas,
I en bolig skal du overholde 75% emopfang ved emhætten. Det gør emhætteleverandørerne ved at udforme forskellige emhætter til forskellige bygningshøjder over kogepladen, og ved en bestemt luftmængde. I dag kan mange emhætter nøjes med at suge 167 m³/h, hvis de sidder 60 cm fra kogepladen (fx denne
Silverline SC1153) og tilkoblet centralventilationen, men mange emhætter har egen motor der kan min. kan suge 200-300 m³/h, hvilket er tilstrækkeligt men overkill. Samme motor kan i forceret drift suge 600-800 m³/h, hvilket man i min optik slet ikke skal dimensionere sine kanaler og motor ud for, men et sted derimellem. Sidder din emhætte over 60 cm over kogepladen, skal du jo selvfølgelig suge mere. Her vil jeg ringe til emhætteleverandøren og tage en snak med dem.
En 100x150mm med 80 l/s (288 m³/h) giver et tryktab på 3,07 Pa/m og 5,33 m/s i hastighed. Normalt dimensioneres der med max 0,7 - 1 Pa/m og en hastighed på 4 m/s. Det kan give støj, men spørgsmålet er om emhætten ikke overdøver det. Derudover har du en bøjning, som måske giver 15 Pa i tryktab. Går kanalen op i en taghat eller ud i en rist? Der er også tryktab i sådan et fætter - nok en 30 Pa, når du kører så høj en hastighed.
Giver det mening? :-)