Hjemmelavet sauna

Hej

Jeg har prøvet at søge lidt rundt på siden vedr. hjemmelavet sauna. Men jeg har desværre ikke fundet det jeg leder efter.

Jeg har en garage/stald/udhus hvor jeg gerne vil bygge en sauna.
Min tanke er at jeg bygger den på forskallingsbrædder, isolere med dampspærre inderst og så skal den beklædes.
Det er her jeg kommer til kort. Den skal bare være ultra simpel, og så billig som mulig. Min tanke var at beklæde den med MDF eller OSB plader. Både indvendig og udvendig.
Kan det mon lade sig gøre?

På forhånd tak. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke er nogle overflader du kommer i berøring med kan det godt bruges, men en sauna i profilbrædder i ubehandlet fyr er ikke voldsomt meget dyre og væsentlig mere lækker.

Selvbygger med stort S. 
Det kan du helt sikkert have ret i. Tak for inputtet
Vill du bygge en sauna indendørs?
Jeg ved intet om det, men formoder du skal lave noget brandsikring, og have styr på fugten.
Iirc har jeg siddet i en udendørs , der bare var en presenning på et træskelet. Det må være den billigste måde :p ( stenene blev varmet på gløder,og båret ind i metaldpand, så overhældt med vand) 
Jeg tror ikke du skal sætte noget op indvendigt der indeholder lim. Det er sgu nok ikke sunde dampe det kan udvikle.

Bare kald mig BBB 
Bruger du alm fyr træ skal du 100 % forvente at der kommer til at løve meget harpiks ud af disse og ligefrem dryppe fra loftet med dette. Har set det mange gange.... 
Annonce
mfrost skrev den 23-11-2023 13:37:20

Bruger du alm fyr træ skal du 100 % forvente at der kommer til at løve meget harpiks ud af disse og ligefrem dryppe fra loftet med dette. Har set det mange gange.... 
Du skal bruge gran så undgår du harpix fra knaster.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, det var naturligvis brædder i Gran jeg mente. Fyr er ikke egnet.

Selvbygger med stort S. 
Tak for beskederne.
Indendørs ja. Det er i en gammel lade/garage som vi har.
Mht brandsikring. Hvad kan man gøre her tænker du på?

Gran lyder som en god ide.
Jeg var blevet anbefalet at kigge efter noget gammelt listeloft som sider og loft. Men der er måske lim i det? 
Der er næppe lim i gamle listelofter. Du skal tænke dig godt om, når du designer den, så den er sikker. Det vil ikke være så godt, hvis døren vrider sig af fugtigheden og ikke kan åbnes, Så vil saunaen være livsfarlig.

Men hensyn til valg af træsorter synes jeg ikke du skal være så kritisk. Langt de fleste saunaer bliver kun brugt få gange, og bruges som lagerrum. Hvis du bliver glad for den, kan du lave en version 2, med gode materialer.

Jeg kan se at man kan købe byggesæt til under 15.000 kr, det er nok en bedre løsning, end lave noget selv.
Tak.
Grunden til at tanken overhovedet er kommet, er at jeg har en masse byggematerialer tilbage fra renovering som egentlig udgør det meste af saunaen.
Så det jeg egentlig bare selv skal bruge penge på nu er ovnen og søm/skruer.

Men tak for inputtet!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis