Opretning af spærfod på gitterspær ved adskillelse?!?

Jeg har de viste gitterspær på 15 grader og med et spænd på godt 8m, af den gamle håndlavede slags med brædder sømmet på siderne.
Hen over stuen spænder de den fulde bredde uden nogen væg til understøtning og loftet (spærfoden) hænger her mere end 5cm inde omkring midten af loftet. Udvendigt kan man også ane at taget har "sat sig" lidt når man ser flugten hen over tagpladerne.
I forbindelse med renovering vil jeg gerne sætte gipsplader på loftet og få efterisoleret loftrummet (og måske også nogle solceller på taget). Alt dette føjer jo ekstra last til spærene som forventeligt kommer til at hænge endnu mere :-(
Jeg er derfor interesseret i at få dem til at hænge mindre - og helst uden jeg skal til at sænke hele loftet (der er ikke for meget højde at give af)
Mit spørgsmål er nu om der er nogen der har praktisk erfaring med at rette sådan nogle gitterspær op ved at modificere tængerne (eller hvad de brædder der sidder som skråstivere på siden af spæret nu hedder). Jeg mistænker dem nemlig for at være "skredet" lidt i sømmene der hvor de er fastgjort til spærhoved og -fod.
Jeg forestiller mig noget i retning af at: 
  1. understøtte spærhovedet i knudepunkterne (der hvor tænger er fastgjort) gennem nogle huller i loftet
  2. understøtte spærfoden i knudepunkterne
  3. fjerne tænger 
  4. hæve spærfoden i de understøttede punkter
  5. montere tænger igen 
  6. fjerne understøtninger
Er det praktisk muligt med tag på og det hele?
Jeg har de viste gitterspær på 15 grader og med et... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Såfremt de var lavet efter TRÆ 2-3 skulle de være, Spær = 2,5 x 6" og Fod = 2,5 x 5", ( fra side 27 TRÆ 2-3)
Tænger er næsten altid 1" x 4".
 
Kan se at tidligere beregningen har taget udgangspunkt i følgende:
Tagbelægning = 25 kg/m2
Sne = 45 kg/m2
Gitterspær = 15 kg/m2, svarer til ca. 112 kg/spær.

I dag vil snebelastning være ca. det dobbelte, derudover kommer vindbelastning, som slet ikke er med.

Jeg turde ikke lægge solceller på taget.
GSH skrev den 23-11-2023 15:51:06

Såfremt de var lavet efter TRÆ 2-3 skulle de være, Spær = 2,5 x 6" og Fod = 2,5 x 5", ( fra side 27 TRÆ 2-3)
Tænger er næsten altid 1" x 4".
 
Kan se at tidligere beregningen har taget udgangspunkt i følgende:
Tagbelægning = 25 kg/m2
Sne = 45 kg/m2
Gitterspær = 15 kg/m2, svarer til ca. 112 kg/spær.

I dag vil snebelastning være ca. det dobbelte, derudover kommer vindbelastning, som slet ikke er med.

Jeg turde ikke lægge solceller på taget.

 Jeg troede også først at der står 45kg/m2 udfor sne, men ved nærmere eftersyn står der 75kg/m2 - ellers ville det jo heller ikke passe med summen på de 115kg/m2 (25+75+15)

Ja korrekt, den havde jeg ikke genberegnet.
Snebelastningen er siden da blevet forhøjet, til omkring 100kg/ m2 eller mere.
Trådstarter skrev. Husk nu hvad mit spørgsmål gik på  og så nemlig korrektion af bjælker
Det mener jeg til fulde jeg har forsøgt at svare på. Det er så med de oplysninger der foreligger i dit første indlæg. 
Når jeg ser på plantegning så siger det mig at det bliver et spænd på 5,41 m ( bjælke på 5,71 m ) Jeg ser bærende væg imellem forstue og stue. 
Det med at have et stillads / lift og med kran på bilen som leverer bjælken så kalder jeg det en ganske fin mulighed med et hul øverst i gavltrekanten og så skubbe en bjælke den vej ind og herefter mure det til igen. . 
En anden mulighed er at sætte nye højere lige bjælker på siden af det du kalder spærfod. De skal så skrues sammen med de eksisterende tænger. Så skæres det overflødige af de gamle spær. På den måde undgår du den modarbejdende effekt som de gamle buede spær giver. 
Endelig er der den helt simple løsning at rette forskalling op under de eksisterende spær, men det er så til gengæld ikke svar på dit spørgsmål.   
Men nu ser vi så hvad andre kloge hoveder kommer frem til af praktiske løsninger  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand: 
Når jeg ser på plantegning så siger det mig at det bliver et spænd på 5,41 m ( bjælke på 5,71 m ) Jeg ser bærende væg imellem forstue og stue. 
Når du kan se at ovennævnte væg er bærende, så burde du jo også kunne se hvad der bær etageadskillelsen neden under, eller hvad.    

Trådstarter har jo tidligere skrevet at væggen ikke er bærende. 
Trådstarter har også tidligere skrevet at oprette forskallingen medfører lavere lofthøjde, som der ikke er for meget af.
At lade væggen bære en form for bjælke, eller placerer en søjle på etageadskillelsen kræver at etageadskillelsen eller det underliggende kan modstå denne kraft. 

Et forsøg på at oprette/løfte den givne nedbøjning, incl. hele taget, kræver ganske store kræfter, som jeg ser/tolker det kan etageadskillelsen ikke klare denne midlertidige belastning under operationen.
Det er jo det der altid er dilemma her. 
Vi har kun de oplysninger som trådstarter kommer med, og i dette tilfælde starter det ret upræcis ud. Så må man jo komme med forslag. Jeg kan dårlig tro at sådan en væg vinkel ikke er understøttet nedad. 
Når man man betegner den som "ikke bærende" Så kan det betyde at den ikke kan bære noget, ELLER at den for nuværende ikke bærer noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis