Vådrum, Er dette lovligt eller ej? Har fået to forskellige vurderinger nu...

Er dette lovligt eller ej?? en elektriker siger det er fint, da relæ vil slå fra hvis der kommer vand ved strøm/vaskemaskinen.

Anden siger der skal en fastmonteret plade mellem... Nogen der kan hjælpe?
Er dette lovligt eller ej?? en elektriker siger... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal der til for at det kan laves lovligt?
boieboie skrev den 22-11-2023 20:29:25

Hvad skal der til for at det kan laves lovligt?

Enten skal brusekabinen eller vaskesøjlen med installation flyttes. Det er jo nok nemmest at flytte vaskesøjlen, hvis der plads.

Når du skal bade, trækker du bare forhænget for, så der ikke sprøjter vand ud på vaskemaskinen. Du kan roligt bade med den viste opstilling, men du bad om lovligheden af opstillingen. Det er det du har fået svar på.
Vil du sikre dig yderligere, kan du sætte/få sat en skillevæg op. Så er du sikker på ikke at få stød.

fase
Du kan skrive til sikkerhéds styrelsen og få svar fra en myndighed, som hverken udlejer eller elektriker kan tilbagevise. Det har jeg gjort en gang, og de er meget velvillige til at svare. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
boieboie skrev den 22-11-2023 20:27:20

AllanE skrev den 22-11-2023 16:00:14

Det er uden tvivl ikke lovligt - det behøver man vist ikke engang være elektriker for at vurdere. Det skal du ikke acceptere.

Du kan evt. vise udlejer Sikkerhedsstyrelsens beskrivelse: https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/elektriske-installationer-badevaerelser

Der er nogle gode illustrationer af, hvor langt væk fra vådzonen kontakterne skal være.

hejsa,

Lige mine ord men denne elektriker er autoriseret og har sagt dette er lovligt….så står virkelig med et problem…
Indtil videre bader jeg i hvert fald ikke der. Med mindre der er slukket for strømmen. Selv om det jo ikke løser problemet..🤔

Jeg ville også som el elmand skrive til sikkerhedsstyrelsen. Har selv oplevet de har svaret ret hurigt.
Det er jo ikke sikkert elektrikeren arbejder i et firma der er autoriseret el-installatør. Og ellers så vis ham det der står på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside. Og bed om at få det udbedret så det er lovligt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis