Hængsler der knirker?

Hængsler der knirker

Døre men fx også køleskabslåge

Hvad er bedst at smøre med? Wd40 eller er noget andet bedre? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Olie af en eller anden slags - selv madolie virker.
i de fleste tilfælde er det manglende vedligeholdelse eller justering

WD-40 smøre kun lidt, og virkningen er kortvarig, men det er godt til at løsne op og rense.
Symaskine olie, eller anden tynd syrefri olie er et bedre valg..

Selv bruger jeg Prolan spray, synes det virker godt, og så er der to dyser med, en alm kort, samt en med et langt tyndt rør ...               LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det skal være rigtigt fancy, så kan jeg anbefale multifedt med ptfe (Teflon). 
Feks. ​denne​​​

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Hej Ildstaal, tak for tippet, det ser godt ud. 

Og tak til andre. Det var mere hvad folk svor til. Jeg kører noget hobbyolie i udgangspunktet tænker jeg 
Som andre næverne er det ikke så kritisk. Men hovedreglen er fed olie/fedt til langsomtgående bevægeler med stor belastning og tynd olie til hurtigtgående bevægelser med lav belastning.

Traditionelle dørhængsler har et hul til smørring. Der vil jeg blot bruge en almindelig universalolie. Symaskineolie vil jeg mene er for tyndt.

Hængsler til køkkenlåger skal normalt ikke smøres. Men man kan roligt give dem et dryp universalolie.

Jeg er begyndt at bruge PTFE spray ("teflon") når det er metal -> metal og silikone-spray i andre sammenhæng, f.eks. i min skydedør, hvor der kører plastikhjul i en metalskinne.

Det var i hvert fald anbefalingen fra ham, der lavede service/justering på vores nye vinduer/døre.

Biltema har en PTFE-spray til 60 kr. og silikone til 30 kr.

Mvh. AllanE
Til plastikhængsler bør man ikke bruge traditionel olie, da olien kan skade plastikken. Et silikoneprodukt er bedre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis