Grundig vask af ubehandlet trægulv?

Hvordan vasker man effektivt ret beskidte ubehandlede/nye trægulve? De blev høvlet/slebet for ca 1 år siden og behandlet med lud. Dernæst vasket een til 2 gange med hvidpigmenteret sæbe med normal gulvklud.

Dog virker det ikke som om man kommer nok i dybden ved bare at bruge en gulvklude.

Findes der mere effektive måder at gøre det på, købe en særlig gulvskrubbe/børste som man først kan skrubbe dem i? Eller en mindre ikke for dyr maskine?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis gulvet er meget beskidt:

Lej en gulvvasker med børste som denne:
https://www.hcfarver.dk/husmaling/udlejning/gulvsliber-med-vaskeautomat-oe406mm-(woodboy)
og vask så gulvet i trærens.

Til at fjerne det beskidte vaskevand, bruger du en tæpperenser med rent vand:
https://www.hcfarver.dk/husmaling/udlejning/taepperenser

Jeg har brugt ovenstående metode, og gulvene så ud som ny-slebne efterfølgende.
Det kræver dog at rummene er tømt for møbler, da gulvvaskeren kræver lidt plads. Især første gang man starter den skal man være påpasselig, da den meget gerne vil køre sine egne veje, så start midt på gulvet indtil du har styr på den. Det kan også sprøjte lidt på fodpaneler, så de skal vaskes efterfølgende.

Et par billeder fra min egen vask:
Ok det ser ret gennemført! Men inden jeg kaster mig over det så vil jeg gerne prøve noget mere simpelt først. Fx blot bruge en god skrubbe/børste på en stand og dernæst tørre op med en gulvklud. Men ved ikke om man skal bruge en særlig børste til ubehandlet gulve eller om man faktisk kan skade dem ved at bruge en børste/skrubbe?
Høvlede gulve får ligesom en sort film på overfladen, hvis man kun bruger en gulvklud til vask. Det er skidt og sæberester. Sæbe er godt for træet, men det skal opløses for at få skidtet væk.

Det sorte kan fjernes, men der skal noget knofedt til, hvis du ikke vil bruge maskiner. Brug en hård skurebørste på skaft og en spand vand med brun sæbe. Det skal være ren brun sæbe (altså den til 15 kr literen). Sørg for at der nok vand på gulvet til at der kan skures i det. Det hele skal selvfølgelig ikke sejle i vand. Skur i retning af brædderne. Der skal mindst skures en 3-5 strøg overalt. Tør vandet op med en gulvklud og skyld den i en anden spand. Det er et stort arbejde, men det bliver flot.

Tænk på en gammel film, hvor matroserne skuer dæk.
GodeVen skrev den 21-11-2023 11:33:38

Høvlede gulve får ligesom en sort film på overfladen, hvis man kun bruger en gulvklud til vask. Det er skidt og sæberester. Sæbe er godt for træet, men det skal opløses for at få skidtet væk.

Det sorte kan fjernes, men der skal noget knofedt til, hvis du ikke vil bruge maskiner. Brug en hård skurebørste på skaft og en spand vand med brun sæbe. Det skal være ren brun sæbe (altså den til 15 kr literen). Sørg for at der nok vand på gulvet til at der kan skures i det. Det hele skal selvfølgelig ikke sejle i vand. Skur i retning af brædderne. Der skal mindst skures en 3-5 strøg overalt. Tør vandet op med en gulvklud og skyld den i en anden spand. Det er et stort arbejde, men det bliver flot.

Tænk på en gammel film, hvor matroserne skuer dæk.

Tjek det giver jeg et forsøg. Og det er vel bare at købe den billigeste skurebørste i Silvan eller lign?

Ang. hvid pigmenteret sæbe skal der så have en omgang med det efter omgangen med brun sæbe?

Og med "ren brun" sæbe mener du så den der er klar/hvis/uden farve?
Den brune sæbe er det der plejer, også i de dyre special-sæber. Metoden med brun sæbe og skurebørste har været brugt i over 100 år. Tidligere var det brun sæbe i fast form (det der nu hedder krystalsæbe). Men den flyende er lettere at arbejde med.

Brun sæbe er som navnet angiver brunt. Det kan fås i ethvert supermarked. fx:
https://www.bilkatogo.dk/produkt/salling-flydende-brun-saebe/86123/

Du kan sikkert også bruge en specialsæbe, med en masse lovprisninger på etiketten. Reelt er det blot brun sæbe med tilsætningsstoffer. Jeg foretrækker den rå sæbe. Og ja, bare en billig skurebørste.
Annonce
GodeVen skrev den 21-11-2023 12:51:13

Den brune sæbe er det der plejer, også i de dyre special-sæber. Metoden med brun sæbe og skurebørste har været brugt i over 100 år. Tidligere var det brun sæbe i fast form (det der nu hedder krystalsæbe). Men den flyende er lettere at arbejde med.

Brun sæbe er som navnet angiver brunt. Det kan fås i ethvert supermarked. fx:
https://www.bilkatogo.dk/produkt/salling-flydende-brun-saebe/86123/

Du kan sikkert også bruge en specialsæbe, med en masse lovprisninger på etiketten. Reelt er det blot brun sæbe med tilsætningsstoffer. Jeg foretrækker den rå sæbe. Og ja, bare en billig skurebørste.

Ok sikkert et dumt sprøgsmål men afgiver den brune sæbe du linker til ikke farve i modsætning til fx sæbespåner uden farve:

https://www.fakta.eu/pi/365-Minirisk-S%C3%A6besp%C3%A5ner-500-g_8784007_162208.aspx
?
Brun sæbe er godt til træ. Jeg brugte det i 14 år på et trægulv. Både på noget nyt og noget, der nok var 100 år gammelt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis