Gitterspær eller ej?

Kære alle,
Ved I hvilken specifik spær dette er? Der står i tegningerne, at det er gitterspær, men de ligner ikke nogle af de klassiske gitterspær. 

Vi har Googlet os frem til, at de hedder fritliggende med indslidende med stålplader, men når vi Googler det, som kommer der ikke rigtig noget frem.

Ved I, hvor det bærende element i huset er på denne type spær? 

Vi har haft ingeniør på.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget billede af spæret?

/Morten 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Billedet er synligt nu??

Det er under alle omstændigheder ikke tale om et frit/selvbærende gitterspær. Centervæggen er bærende.

/BOFH 

Tak for svaret. Ved du, hvad konstruktionen/spærtypen hedder? 
Ved ikke om denne type har et specifikt navn, det er en art gitterspær/trekantspær men det er ikke selvbærende, du kan se det på den (næsten) lodrette center og de skrå tænger der modtager tagets vægt og trykker ind imod midten. 

Man har oprindeligt måske skulle spare og gået lidt ned i trædimension så det ikke kunne lade sig gøre at spærene ikke kunne blive selvbærende fra ydervæg til ydervæg, downside er så at man har skullet acceptere en indvendig bærende væg på langs i huset.

/BOFH 

Annonce
Ovennævnte gitterspær hedder: Mellemunderstøttet
Det bør en Ingeniør også vide.
Hvorfor er du interesseret i navnet?
Flere oplysninger findes bl.a. i TRÆ2 TRÆ3, Træbranchens Oplysningsråd, f.eks. fra 1966
Vi kommer til at sætte en helveds masse h-jern ind (efter ingeniør beregninger). Men hvad der gør processen ekstra svær, er, at vi skal fjerne nuværende terrængulv og slagger herunder - særligt når alle væggene (inkl. den bærende væg) står på terrændækket. 

Så vi er ved at udtænke, hvordan det kan lade sig gøre. 
Så er det jo oplagt at understøbe væggene. Altså metoden med at grave helt ned på højst en meter i længde og så støbe / mure op under.  Ca. en uge efter 1 m igen ved siden af osv. 
Man må godt tage flere steder med 1 m understøbning samtidig, blot der er 3 m imellem. Så kan vægge blive stående og mange problemer løses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis