Tarifsikring springer igen og igen

Hej LDS'ere

Jeg har et problem med at én af mine tarifsikringer den seneste uge ikke rigtig vil være med og er sprunget 3 gange. Jeg har 3 stk. på 25A.

Der er sket lidt i husets elforbrug siden det blev bygget. Der er både sat en luft-til-vand varmpumpe og en luft-til-luft varmepumpe op før jeg overtog huset og jeg har siden da selv fået opsat en lader til elbil og her i sommers, en 400v udespa. Så det er vel egentlig fair nok, hvis tavlen ikke længere kan følge med elforbruget.

Det jeg dog synes er underligt er, at sikringen ser ud til at springe på tidspunkter hvor der ikke er det store elforbrug. Første gang skete det om natten, så jeg antog egentlig at det var elbil og spa i koldt vejr der ikke gik an. De to andre gange, er det dog sket en formiddag hvor der ingen hjemme var og derved ved minimalt strømforbrug. Derudover, så går det kun udover loftslyset + nogle enkelte stikkontakter i huset samt at varmepumpen går i reduceret drift, når sikringen springer. Udespa og lader til elbil fungerer fortsat.

Jeg er ikke stærk i el, men overvejer om jeg har et defekt elapparat et sted i huset der kan være skyld i problemet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være at du har ujævn belastning på dine faser. Måske kunne det hjælpe at flytte noget af belastningen over på de andre faser. Du får sikkert brug for en elektrikker med et tangamperemeter.

Søren O
Du har tilsyneladende et forbrug på en fase, der er større end 25 A i et tidsrum. Sikringen kan være belastet i forvejen, så en yderligere belastning får den til at koble ud. Du skriver at udespa og ellader fungerer fortsat. Det må betyde, at de ikke er tilkoblet til den fase, der er overbelastet. Kan det skyldes at de to varmepumper kører på samme tid og er opvarmningen til spabadet i drift hele døgnet. Hvis du selv vil fejlsøge, så begynder du med at frakoble belastninger. Prøv at koble spabadet som at eksempel.

fase
Billader og spa bruger sikkert alle faser, men elektronikken bruger nok kun en fasen. Så hvis det ikke er den der springer, ser det ud til at virke. Men badet vil sikkert ikke kunne varme med fuld styrke. De fleste billadere kan klare sig med en fase, opladningen bliver blot tilsvarende langsommere.

Til nogle typer billadere kan man få udstyr til at sætte på elmåleren, så den kan holde øje med husets samlede forbrug. Hvis det samlede forbrug nærmer sig mast-sikringens størrelse, vi den bede bilen om at skrue ned for ladestrømmen.
fx https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis