speciel opgave på gulv

Da vi flyttede ind i vores nye (gamle) hus, var der nogen store mellemrum på gulvet i stuen, vi fik nogen ud og tage gulvet op, og lagt det på ny, så mellemrum var væk, men det har så gjort at der mangler 3-5 cm gulv i den ene side af stuen, jeg har længe grublet over hvordan jeg skal løse det. 

Gulvmandens ide var bare at sætte 2-3 lag gips på vægge, så rummet blev lidt mindre, det gider jeg ikke, det er ikke stort nok i forvejen.

Det gulv der ligger der, er noget 30 mm tyk parket, jeg har ikke lige kunne finde noget magen til som ikke kostede mange penge, men jeg har en del rester af et andet ask parket med hvid matlak lige som det gulv der ligger, bare en del tyndere (14 mm)

min plan er i korte træk at først lime et lag af krydsfiner fast på betongulvet nederst, så der efterlades ca 15 mm op til nuværende gulvhøjde og bagefter når det er tørt lime det askparket på krydsfineren og på siden af det andet gulv. 
der vil være lidt revner som bagefter skal fuges, og det skal nok også lige slibes lokalt og ny matlak på. 

Hvad siger i, er det helt hen i vejret den plan jeg har fundet på? hvad for noget lim skal jeg bruge til under krydsfiner, og igen til mellem krydsfiner, parket og mellem parket til parket.? 
Er det noget større problem at slibe de der 3-4 cm kant og give det hvid matlak?

Jeg ligger 2 billeder ind, det her er et af stederne, det er 1 kant af 2 meter, 1 kant af 2 meter, den på billede af ca 1 meter, og en mere på måske 70 cm. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil købe det der ligner, selvom det koster, så meget ser det da ikke ud til at dreje sig om.
Det andet du har i tankerne, bliver for synlig, hvis du ikke stiller et skab præcis der.
jhb skrev den 20-11-2023 13:34:32

Jeg vil købe det der ligner, selvom det koster, så meget ser det da ikke ud til at dreje sig om.
Det andet du har i tankerne, bliver for synlig, hvis du ikke stiller et skab præcis der.

Jeg kan ikke finde noget der ligner, jeg kunne købe et stykke asketræ som blev skåret til at samme tykkelse, også kunne jeg selv skærer det ud til de stykker jeg skulle bruge. men det ville ikke ligne mere end det ask parketgulv jeg allerede har liggende. 

Pizzabager skrev den 20-11-2023 13:12:28
....
Det gulv der ligger der, er noget 30 mm tyk parket, jeg har ikke lige kunne finde noget magen til som ikke kostede mange penge, ....

Ok, jeg læste det som om du havde fundet noget det lignede, men var dyrt.

jhb skrev den 20-11-2023 14:37:39

Pizzabager skrev den 20-11-2023 13:12:28
....
Det gulv der ligger der, er noget 30 mm tyk parket, jeg har ikke lige kunne finde noget magen til som ikke kostede mange penge, ....

Ok, jeg læste det som om du havde fundet noget det lignede, men var dyrt.

det ask parketgulv jeg har ligner nu okay, det er jo træ så intet bliver helt identisk..

Jeg ville så bruge det du har.
Men hvis det er bredt nok ville jeg fjerne den smalle stribe langs ‘voldgraven’. Om du får otte eller 12 cm sammenføjning ud for vægge er vel ligegyldig hvis den bliver lavet ok, men du sparer en samling på langs med den metode.
Andre må hjælpe med hvordan du samler enderne på de to brædder pænest.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 20-11-2023 17:16:59

Jeg ville så bruge det du har.
Men hvis det er bredt nok ville jeg fjerne den smalle stribe langs ‘voldgraven’. Om du får otte eller 12 cm sammenføjning ud for vægge er vel ligegyldig hvis den bliver lavet ok, men du sparer en samling på langs med den metode.
Andre må hjælpe med hvordan du samler enderne på de to brædder pænest.

billederne er kun 1 af de 5 steder jeg skal lave det, gulvet er limet både i fer/not og til underlaget, på det pågældende sted skal der kun bruges omkring 35 mm, der er omkring 45 mm til vægge, gider næsten ikke fjerne mere, alle steder er jo op mod væg, så det er jo ikke noget man ligger særligt mærke til ud over det kommer der flere steder til at stå møbler foran, så synligheden er ikke min største bekymring, det er mere om folk tror min plan kan holde, da det netop er helt inde til væggen er der ikke nogen der går eller danser rundt på det, det står måske nogen ben fra en skænk som det værste..

Nååh.
Hvorfor vil du lime krydsfiner til betongulvet? Det løber jo ikke højde uden lim, og kan desuden vandre med fugtighed uden lim.
Skal der ikke noget fugtbeskyttelse mod betongulvet?
Husk at både krydsfiner og gulv skal holde min 1 mm afstand fra væg i retningen på tværs af brædderne for hver m brædder.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 20-11-2023 20:09:13

Nååh.
Hvorfor vil du lime krydsfiner til betongulvet? Det løber jo ikke højde uden lim, og kan desuden vandre med fugtighed uden lim.
Skal der ikke noget fugtbeskyttelse mod betongulvet?
Husk at både krydsfiner og gulv skal holde min 1 mm afstand fra væg i retningen på tværs af brædderne for hver m brædder.

resten af gulvet er limet til betonen, jeg går ud fra fugtbeskyttelsen ligger under betonen? det med afstanden ved jeg godt

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis