Kan man finde den defekte LED i en lyskæde??

Har en del lyskæder ude her i den mørke tid, og altid træls når et segment falder ud.
LED'erne i et segment sidder i serie, så udfordringen er at finde den dårlige og fjerne den. Det er jo simpelt nok at fjerne den og forbinde de to ender, men når det så ikke var den man troede....

Er der nogen måde at 'måle' hvor strømmen stopper? Erfaringer?

Har prøvet med en strøm detektor uden det store held. Den er muligvis for billig... Burde det være muligt?

Mvh Frank
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne vi i gamle dage med 230 v direkte på kæden. Så kunne man bruge en polsøger. og ofte være heldig. Men med de få volt som de kører med 5 eller 12 v Så kender jeg ikke en metode. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 typisk er de udendørs led kæder noget der er støbt tæt sammen i plastic/gummi, der er vel også en risiko for at det kan vær et kabelbrud, da det ofte er en en meget lille kvadrat der er brugt til disse.
Tak for svar. Nogenlunde hvad jeg selv var nået til. Men................. man skal jo ikke give op, så har eksperimenteret på den afklippede diode ;-)

Pillet isoleringen af, og placeret 2 knappenåle i ledningerne. Med et ohm-meter på laveste indstilling lyser dioden (når den forbindes korrekt + / -).
Metoden testet på en lyskæde (uden fejl) - og det er muligt at stikke knappenåle gennem ledningen på hver side af dioden, og se at den lyser. Tænker ikke de små huller gør nogen skade - og i værste fald var segmentet jo defekt i forvejen...

...så når vejret bliver til del, så er det igang med nåle og måle igennem. Med et par prøveledninger af passende længde, burde det ikke tage for mange forsøg at spore sig ind til den rigtige - halvdelen ad gangen.
spørgsmå. Sidder alle pærer i et afsnit i serie?  Hvorfor går der så 2 ledninger til og 2 ledninger fra hver ledpære, det kan jeg ikke lige oveskude. Min nye kæde på 60 meter købt December 2024 er begyndt at drille, de første ca. 8 meter lyser ikke mere. Hvordan finder jeg fejlen?

Med venlig hilsen

GBN
hvis der 'kun' er to ledninger mellem hver pære fra start til slut - så sidder de parallelt. Hvis et segment er serieforbundet, så bør der være en ledning der 'springer over' mellem segmenterne.
...på den anden side lyder det mærkeligt hvis 8 m i starten ikke lyser, og resten er ok - hvis det skulle være parallelt...

Noget andet: hvis den er fra december 2024, så har du jo reklamationsret - så ingen grund til at fedte med det (hvis den er brugt som tiltænkt) ;-)
Annonce
Ja, jeg har straks fået svar fra firmaet, og jeg kan bare returnerer den defekte kæde, så vil jeg modtagen en ny kæde.
Men kæden hænger godt og også højt oppe, kræver stige mv., så jeg har mere lyst til at finde fejlårsagen og havde håbet på at få tilsendt et eldiagram, men det skedte ikke. Men der er en ledning som springer over hele tiden og så er
der 2 ledninger der går til ledpæren og 2 ledninger der går fra ledpæren. Den første pære i hele kæden og den første der
ikke lyser går der 3 ledninger fra hvoraf de 2 ledninger går til næste pære og den sidste ledning går uden om næste pære. Jeg vil gerne tegne et eldiagram, men jeg kan ikke helt se hvorledes det virker.  Hvis pærerne er parallelforbundne hvad laver den ekstra ledning så? 

Med venlig hilsen

GBN
Pærer er ikke parallel forbundne. De er serieforbundne i sektioner. Så det er sikkert en af dem i de 8 m som driller. 
Hvis der sidder strømforsyning foran, gør der sikkert ) så kan knappe nåle principper virke.
Altså tag 2 nåle og forbind dem med et stykke tynd ledning. Sæt strøm på og kortslut de 2 ledninger ved hver fatning, på fejl behæftede sted. Altså stik nålen ind igennem isolering på hver side. Er der kun 1 fejl så vil sektionen på et tidspunkt lyse. Så kortslutte der, og resten vil lyse uden problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er helt med på det med at kortslutte over en pære, men mit problemer at der går 4 ledninger 2 til og 2 fra hver pæren.
Det kan jeg ikke lige forstå.   
Det passer ikke med de diagrammer jeg har kunne finde på nettet.
Kan det være dobbelte ledninger for at øge kvadratet?

Med venlig hilsen

GBN
...jeg har også bøvlet med at prøve at lave diagram - uden held. Som konsekvens monterer jeg nu lyskæderne så de er lette at skifte - med clips der skrues fast (100 Stück Kunststoff draht Kabel Reiß verschluss Schraub befestigung Halterung Basis halter - AliExpress 13) og så strips. Nemt at klippe stripsene af når der skal skiftes, og det kan gøres i en arbejdsgang fra en ende af.
Kæderne holder jo alligevel ikke mere end max 5-6 år inden de begynder at gå ned i lysstyrke...
Men min faglige stolthed (ingeniør og elektriker) siger at jeg bør kunne finde fejlen, selv om firmaet sender mig en ny kæde uden at jeg behøver at sende den gamle tilbage. Mailen var gået i mit spamfilter. Jeg får allerede den nye lyskæde leveret i dag. God service, men der er jo længe til jul, så måske lykkedes det mig at finde fejlen. Det er heldigvis på de første ca. 8 meter, som ikke er så højt oppe.
Min lyskæde er bundet fast med et lille stykke 1,5 mm2 ledning omkring en skruer, så det er også forholdvis let at skifte kæden, men 60 meter hele vejen rundt om huset + lidt mere.

Med venlig hilsen

GBN
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis