Nedtagning af billader og montering af 1-faset stik

Jeg flytter og har opsagt min billader-aftale. De tager knap 3000 for at pille laderen ned fra væggen. Jeg tænker jeg selv kan klare det på under 10 min, så vil gerne spare de penge.
MEN! Jeg ønsker ikke at efterlade ledningerne stikkende ud af væggen, så tænker montere enfaset stik. Nu er der jo tale om en ret solid kabel, der kommer ud af væggen, så vil lige høre om det kan blive noget værre bøvl. Ledningerne der ikke skal bruges forsynes med krympeflex el.l.

Jeg flytter og har opsagt min billader-aftale. De... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gør som piskeris anbefaler. Jeg vil dog anbefale at bruge et 32 A CEE stik.

fase
Hvis det er et kabel, der er trukket til en billader, er der stor sandsynlighed for at det er forsikret med 20A.
GodeVen skrev den 20-11-2023 15:54:13

Hvis det er et kabel, der er trukket til en billader, er der stor sandsynlighed for at det er forsikret med 20A.

Vi er nu ude i at gætte os til forsikringen. Derfor kan rådet til afslutningen om at bruge en 32A CEE stikkontakt være et gæt, når kablet er opgivet til 5x6 mm2. 32A CEE stikkontakt vil passe til 5x6 mm2

fase
Piskeris skrev den 20-11-2023 14:14:13

Er der forsikret med 40A? Lidt af en hidsig belastning på 6 kvadrat…

Nej, det er kun 25A. Ladeboksen kører med 11kW.

sipher skrev den 20-11-2023 19:41:03

Piskeris skrev den 20-11-2023 14:14:13

Er der forsikret med 40A? Lidt af en hidsig belastning på 6 kvadrat…

Nej, det er kun 25A. Ladeboksen kører med 11kW.

Så vil valget af en 32 A CEE stikkontakt være fint. En 16 A vil være underdimensioneret.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 20-11-2023 15:46:03

Gør som piskeris anbefaler. Jeg vil dog anbefale at bruge et 32 A CEE stik.

Det er lige ved indgangsdøren, så et CEE-stik bliver nok i overkant grimt.

Er det ligemeget om jeg bruger en membrandåse eller en forskruningsdåse?

Ja, det er ligegyldig, hvilken dåse du bruger. Dåsen skal bare passe til kablet.
Membrandåse

fase
S. Fabrin skrev den 21-11-2023 08:11:54

Ja, det er ligegyldig, hvilken dåse du bruger. Dåsen skal bare passe til kablet.
Membrandåse

Og med membrandåsen du har linket til, så er det ikke behov for løse muffer for at afslutte ledningerne?

sipher skrev den 21-11-2023 10:35:48

Membrandåse

Og med membrandåsen du har linket til, så er det ikke behov for løse muffer for at afslutte ledningerne?

Kablerne skal altid afsluttes i en muffe så folk ikke uforvarende får stød eller de kortslutter hvis relæet tændes eller lignende 

HrT skrev den 21-11-2023 15:54:21

sipher skrev den 21-11-2023 10:35:48

Membrandåse

Kablerne skal altid afsluttes i en muffe så folk ikke uforvarende får stød eller de kortslutter hvis relæet tændes eller lignende 

Hvad er forkert i min anvisning?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis