Ny kældertrappe og type/behov for skaktafløb

Kære forum,

Vi har lavet en ny ind-/nedgang til vores kælder, og skal igang med at have støbt trappe. Nu melder spørgsmålet sig, om afløb i bunden af trappeskaten. Det har som bekendt, regnet, og regnet og jorden kan vel næppe være mere mættet med vand end nu, og til trods for det, så har vi endnu ikke oplevet at der har stået andet end en sjat vand i bunden. 

Derfor går mit spørgsmål på, hvor meget "krudt" jeg skal bruge på at etablere afløb fra trappen og hvilket afløb/vandafledning jeg skal lave? Der etableres forhøjet kant over omkringlinggende terræn, hele vejen rundt om trappen, så det bliver kun det vand der rammer ned i trappehullet. 

• Kan og må man etablere en slags sivebrønd, faskine? Altså, afløb i bunden og ud til lidt dybere hul med sten, eller egentlig faskine? Skal krav om afstand på 5 meter fra hus stadig overholdes?
  • Skal jeg lave en pumpebrønd, og så pumpe op og ud til eksisterende tagnedløb/kloak
  • Skal jeg lave et decideret kloakafløb og fange vores kloak omme på den anden side af huset (vi har meget dybt liggende kloak, som tager afløb fra kældertoilet etc.).
Jeg forsøger selvfølgelig at "slippe" nemmest om ved det, ikke mindst fordi det forekommer som et kæmpe projekt, for så realatrivt lidt vand. 

Tak på forhånd!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du støber bund i den, så vil du nok risikere at der samles vand. Jeg ville nok lave en lille lokal faskine bare under trappen. Altså noget grus ( 10-30 mm sten ) og så støbe over det. Med en lille rist i et hjørne vil det kunne tage vandet. 
Jeg ved godt at afløb sådan et sted vist regnes for beskidt vand. Men det er dog det samme vand som ellers ville komme ned i jorden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-11-2023 23:45:03

Hvis du støber bund i den, så vil du nok risikere at der samles vand. Jeg ville nok lave en lille lokal faskine bare under trappen. Altså noget grus ( 10-30 mm sten ) og så støbe over det. Med en lille rist i et hjørne vil det kunne tage vandet. 
Jeg ved godt at afløb sådan et sted vist regnes for beskidt vand. Men det er dog det samme vand som ellers ville komme ned i jorden.

Hej Erik

Tak for dit input. Jeg har set den løsning blive anvendt andre steder og er sikker på det fint vil kunne løse sagen, men jeg tænker, at en eller anden emsig person i kommunens byggesagsafd. vil mene, at det er en faskine og så er der vel krav om at den skal ligge 5 meter fra beboelse etc.?

Mvh Poul
For en sikkerhedsskyld ville jeg etablere "faskinen" uden for trappen, så du kan komme til den selvom, der står vand i trappen. Mit svar er affødt af de viste eksempler på oversvømmelser uden mulighed for at pumpe vand væk. Det kan godt være, at det ikke er det billigste, men hvad koster vand i kælderen?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis