Kære forum,
Vi har lavet en ny ind-/nedgang til vores kælder, og skal igang med at have støbt trappe. Nu melder spørgsmålet sig, om afløb i bunden af trappeskaten. Det har som bekendt, regnet, og regnet og jorden kan vel næppe være mere mættet med vand end nu, og til trods for det, så har vi endnu ikke oplevet at der har stået andet end en sjat vand i bunden.
Derfor går mit spørgsmål på, hvor meget "krudt" jeg skal bruge på at etablere afløb fra trappen og hvilket afløb/vandafledning jeg skal lave? Der etableres forhøjet kant over omkringlinggende terræn, hele vejen rundt om trappen, så det bliver kun det vand der rammer ned i trappehullet.
- Kan og må man etablere en slags sivebrønd, faskine? Altså, afløb i bunden og ud til lidt dybere hul med sten, eller egentlig faskine? Skal krav om afstand på 5 meter fra hus stadig overholdes?
- Skal jeg lave en pumpebrønd, og så pumpe op og ud til eksisterende tagnedløb/kloak
- Skal jeg lave et decideret kloakafløb og fange vores kloak omme på den anden side af huset (vi har meget dybt liggende kloak, som tager afløb fra kældertoilet etc.).
Jeg forsøger selvfølgelig at "slippe" nemmest om ved det, ikke mindst fordi det forekommer som et kæmpe projekt, for så realatrivt lidt vand.
Tak på forhånd!