Monter væghængttoilet

Jeg skal have monteret indbygget cisterne ( Grohe SL). Afløb i gulvet går 24 cm. ind i rummet. Når afstanden er så stor, så bliver jeg vel nødt til at sætte noget (evt. lægter) på vægen de steder, hvor rammen skal monteres eller?

Mht. højden på stativet, hvis jeg gerne vil have en siddehøjde på 42 cm (toilettet er et ifø sign art) skal stativet så ikke være 113 cm højt?

På forhånd tak for hjælpen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med så stor en afstand ud til afløbs rør ville jeg gøre meget for at få denne flytte længere ind imod væggen. Det indebærer sikkert noget ophugning af gulvet.
Men vil du ikke det så monteres stativets fødder blot på gulvet med bolte ned i gulvet. Du har jo afløbs røret sammen med stativet og det er så let at få det til at passe. Så er der 2 holdere i toppen som skal nå ind til væggen. Det kan de så ikke da de maks kan nå 85 mm længere ind end bagkant på afløbsrør. Så det må bygges op af noget træ det sidste stykke. 
Du kan sagtens bruge den lave cisterne stativ selv om du ønsker de 420 mm til sidde højde. Her har du link til målskitse på IFØ sign art kummen. Her fremgår det at kumme højde er 330 mm og at højde fra bund på kumme og op til bolt huller er 250 mm Så du kummen skal hæves 90 mm fra gulvet ( 420 - 330 = 9o ) Så stativets monterings huller skal være i 340 mm højde. ( 250 + 90 = 340 mm ) 
Det gøres alene ved at hæve den den smule i fødderne før disse spændes fast på stativet. Bagefter fastgøre så ind imod væggen / træregler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Det er måske nødvendig med en lægte ´lodret inde på muren i hver side for at få beklædning sat fast der. Uden på denne kan der så være den omtalte lægte / reglar på tværs øverst som de øverste holdere kan holde fast i. Men det ses ret tydelig når stativet kommer på plads.
For at præcisere så er det ikke 90 mm den skal løftes i fødder men sikkert meget mindre. Du skal måle de 340 mm op til monteringshuller, Har du kummen samtidig kan du jo kontrolmåle om det ikke er korrekt. Altå afstand fra monteringshuller og op til siddehøjde.
Jeg har iøvrigt altid hævet de toiletter jeg har monteret i forhold til tidligere standard. Jeg synes det er lettere at rejse sig op. Men min ældste svigerdatter har lidt kortere ben end gennemsnittet, så deres 1. toilet blev lidt for høj. Hun klager over at benene ikke kan nå jorden, så det skal afpasses lidt efter dem som bor i huset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Endnu eg gang tak for hjælpen  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis