Isoleringsevne lecablok vs mursten?

Jeg skal til at renovere et gammelt udhus der er opført i enkelt lag af mursten. Altså ingen bagmur eller isolering. 

Jeg er lige blevet færdig med et andet projekt, men her var murene udført i enkelt lag lecablok 20cm. Jeg synes denne bygning holder fint på varmen har monteret varmepumpe.

Hvor meget dårligere vil murstensbygningen være isoleret i forhold til? Ved godt at mur tykkelse i sig selv er forskellige, men alligevel.

Der vil alligevel aldrig skulle varmes til alm stuetemp. Men tænker at trække fv over til en enkelt radiator da bygningen støder lige op til hovedhuset.

Der kommer rockwool i loft og måske noget ISO under betondæk. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte denne til at se isoleringsevne materialer imellem:

https://hbemo.dk/haandbog-for-energikonsulenter-hb2016-2018/vejledende-tekniske-anvisninger-i-tabelform/bygningsdele/u-vaerdier-for-typiske-konstruktioner/ydervaegskonstruktioner
En murstensvæg har en u værdi på 0,7 hvor 150 mm lecablok har 0,2. Den isolerer altså 3,5 gange dårligere end leca som også er dårlig.

Selvbygger med stort S. 
Hvor meget ville det give at montere isoleringsplader indefra. Tænker noget som ytong. Altså væg i enkelt lag mursten plus 60mm plade. Ved ikke om det kan svare sig i det hele taget.
Se i tabellen der er linket til. Din mur er her nævnt som
"Skalmur, 12 cm tegl (½ sten), uisoleret" med en u-værdi på 2.97 W/m²C

Du kan se, at hvis du sætter 50 mm isolering (glasuld eller tilsvarende isolering) kommer du ned på 0.63 W/m²C.
Du skal altså kun bruge ca. 1/5 del energi, hvis du isolerer med 50 mm

Med 200 mm kommer du ned på 0,20 W/m²C  altså ca. 1/15 del.

200 mm leca beton isolerer lidt mindre en 50 mm almindelig isolering (sparer 1/4 energi). Så du får ikke så meget isolering for den samme plads med en indervæg af leca.

Din leca mur er cirka som
"Massiv ydervæg, 19 cm letbeton, uisoleret " altså ca. 1,06  W/m²C. Du får altså mindst lige så god en væg, ved at sætte 50 mm isolering på den væg, du har.

Din leca-væg regnes som dårligt isoleret med dagens standard, og er egentligt ikke lovlig at lave, hvis du har opvarmning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis