Føring af el -ledning gennem vægge

Hvis lampe og roset eller anden el - tilslutning er placeret hver sit sted langt fra hinanden, kan det være nødvendigt at føre en 0,75 kv. mm lampe ledning gennem et eller flere vægge. Så borer man et hul af passende størrelse
Hvordan gøres det rigtigt, der skal vel være den rigtige isolation mellem ledning og væg ?
Hvordan med hulstørrelse ?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det gør man slet ikke , skal den gennem væggen får man lavet det som en livlig fast installation
Tilledninger må ikke føres gennem vægge. Der skal laves en fast installation. Hvis du laver det med lampeledning, skal hullet være så stort at ledningen kan komme igennem.

fase
afbryderen skal Lovpligtigt være i samme rum. deter desuden ikke lovligt at trække alm lampeledning på 0.75 gennem væggen 
Mange tak

svarene:
"Tilledninger må ikke føres gennem vægge. Der skal laves en fast installation. Hvis du laver det med lampeledning, skal hullet være så stort at ledningen kan komme igennem"

Vil sige, at det må laves med alm. 0,75 kv mm lampe ledning, på den rigtige måde ?
0,75 kv mm ledningen vil sagtens kunne komme løst igennem hullet i væggen / væggene, og kan evt. også trækkes gennem et stift eller flex rør, der føres gennem væggene

Lampen er fast på monteret væg eller loft
Afbryder og lampe monteret i samme rum
Udtag eller roset i et andet rum

Mindste dimension til fast installation et 1,5 mm2.

fase
Annonce
Kan der kun anvendes 1,5 kvadrat millimeter ledning, uanset hvordan ledningen føres gennem væggen ?
Må denne ledning være blød og bøjelig ledning 1,5 kvadrat mm ?
Hvor skal ledningen monteres til lampeudtaget eller udløbsrosetten ?

vægten skrev den 07-12-2023 14:08:03

Kan der kun anvendes 1,5 kvadrat millimeter ledning, uanset hvordan ledningen føres gennem væggen ?
Må denne ledning være blød og bøjelig ledning 1,5 kvadrat mm ?
Hvor skal ledningen monteres til lampeudtaget eller udløbsrosetten ?

Der må kun anvendes installationskabel, og det må kun blive lavet af en autoriseret elektriker!

S. Fabrin skrev den 17-11-2023 15:54:40

Tilledninger må ikke føres gennem vægge. Der skal laves en fast installation. Hvis du laver det med lampeledning, skal hullet være så stort at ledningen kan komme igennem.

Hvad mener du? Jeg tror trådstarter har misforstået dig.

Man vil vel altid lavet hullet så stort at ledningen kan komme igennem.

Så borer man et hul af passende størrelse
Hvordan gøres det rigtigt, der skal vel være den rigtige isolation mellem ledning og væg ?
Hvordan med hulstørrelse ?

Tror du skal læse det som svar på ovenstående men med et glimt i øjet   
GodeVen og Mini Me.
Hvis du laver det med lampeledning, skal hullet være så stort at ledningen kan komme igennem. 
Jeg må indrømme, at jeg ikke kunne dy mig for at svare på den måde. Bør det ikke være klart, at man ikke laver et 10 cm. stort hul til en 10 mm ledning eller et hul, der er mindre end ledningen. 
Der er i svaret også gjort opmærksom på, at der skal bruges installationskabel, hvilket jeg er overbevist om, at vægten er fuld klar over.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis