Overløbssikring udløst på opvaskemaskine - hvad gør jeg?

Jeg har en IKEA vaskemaskine (Medelstor), der er gået i udu.
Jeg har fået en '30 fejl = Overløbssikring er blevet udløst.

Der er er ikke vand i maskinen (eller under maskinen). Jeg har lukket for vandtilførsel, og slukket maskinen på power-knappen, men den står stadig og larmer som et ondt år (som at den forsøger at suge vand ud).
Hvad gør jeg?!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træk stikket ud, eller sluk for sikringen.

1 problem 😅. Det her er mit stik.
Sikringen tager hele mit køkken - inkl. køleskab mm. :/
Så sluk for sikringen, åben dåsen, tag ledningen ud, luk dåsen , og tænd sikringen igen.
Ellers er der jo ikke så mange muligheder :/
Når den har den fejl melding, så er der sikkert vand helt nederst i maskinen. Du skal have nederste front taget af og så tippe maskinen lidt frem. Så kan man tørre vandet op med en klud. 
Men så kommer næste opgave hvor kommer vandet fra. Hvis du får den i gang igen så åben lågen lige når den er færdig med at tage vand ind, og se efter om det står så højt at det nærmer sig forkanten. Så er det sikkert et lille rør / slange som er tilstoppet imellem karret og niveau kontrol. Så kan maskine ikke finde ud af at få korrekt vandmængde ind. 
Det kan også være pakningen på nederste kant af lågen som er blevet skubbet lidt af. Så kommer der vand ud når den begynder at spule. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Problemet lader til at være løst!

Hvis nogen kommer ud for samme problem, så lukkede jeg for vand + el til maskinen som anbefalet herinde.
Jeg tjekkede for vand under/rundt om maskinen, og om der var noget åbenlyst galt i forhold til pakningen mm. som anbefalet ovenfor, hvilket jeg ikke umiddelbart kunne finde. Derefter pillede jeg filter + rist ud fra bunden af maskinen, og fandt at trods maskinen så tom ud, så var hulrummet dernede rigtignok fuld af vand. Jeg fjernede hoveddelen af vandet med en øse, og tændte maskinen igen, hvilket fiksede de mærkelige lyde og i30 fejlmeldingen. Herefter kørte jeg en tom maskine på varmeste indstilling, hvilket den fint gennemførte!

Vi får se hvor længe det holder! :). I mellemtiden - tusind tak for hjælpen!
Der vil altid stå lidt vand nede i sumpen under filter. Pumpen kan ikke tømme den fuldstændig, og den smule som er i slangen løber tilbage når pumpen slukker. Der er godt nok kontraventil, men min erfaring er at det alligevel siver tilbage

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis