Mulig ledning beskadiget ved boring i væg - relæ slået fra

Hejsa.

Vi har sat flere ting op i en gammel københavner lejlighed uden problemer. Denne gang borede jeg dog ind og pludselig slog relæet fra og en lille gnist kom fra boret/ledningen som blev ramt i væggen.

Ledningen ser ud til at være muret frit ind og styrer alt fra køkken til kontor. Sikringen sprang og kan skiftes hvorefter alting stadig fungerer. Dog vil vi nok gerne have det ordnet for at undgå brand 

Hvordan skal dette fikses og hvad koster sådan en omgang
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har tilsyneladende boret ind i et rør med ledninger i. Det ser ud til, at det er vulkaniserede ledninger, som kan skiftes. Hvad sådan en omgang koster afhænger af, hvor besværligt udskiftningen er.

fase
Men det er ofte ret simpel. Elektriker finder hvor ledninger begynder og slutter, og så binder han nye ledninger sammen med de ødelagte og trækker de nye med. Der er en lille operation på et par timer, men der kan naturligvis opstå komplikationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et par timer? Det er jo tilsyneladende muret ind (eller tager jeg fejl?) så kan der godt trækkes nye kabler? Troede man blot kunne sætte en samlemuffe eller lign på?
Det hedder en splejsining af kabel.... den metode elmand kommer med og ja det er en form for samlemuffe, det er et lille rør med som blive klemt sammen med en presning i begge ender hvor henholdsvis det gamle og nye kabel komme ind og så bliver der lang en krympemuffe i plastic uden på. Dette er en almindelig forekommende elektriker opgave.
Nu er der vist ved at opstå noget forvirring. Du skal undersøge om det er et kabel, eller et rør med løse ledninger, der går ind i dine samledåser.
Hvis det er et rør, som er normalen i ældre installationer, kan ledningerne trækkes ud af røret, og erstattes af nye ledninger, som elmand beskriver.
Hvis det er et kabel, som er almindelig i nyere installationer, er det hele kablet der skal udskiftes, eller repareres som mfrost beskriver.

Søren O
Annonce
Jeg har gjort det én gang, men der dækkede ejendommens forsikring. Det bør du tjekke. Dengang sparede jeg ~10-15.000kr på dét (og lærte aldrig at elektrikere på udkald er latterligt dyre i weekenderne)
Jeg ser på billedet og synes det er tydelig at der er en kant ( hul i et rør ) Så det er den gode gammeldags måde at lave det på. 
Dengang var reglen at ledninger skulle kunne skiftes "uden væsentlig bygnings beskadigelse" 
Nu er vi så kommet ind under nogen harmoniserede EU regler hvor man i mange år i andre lande har indmuret kabler direkte. Det er så meget nemmere at lave installationer, men der er så en noget vanskeligere reparation, i de sjældne tilfælde hvor kabler beskadiges 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Forvirringen er ved at blive total. Installationen er udført med indmurede jernrør med ledninger. Disse ledninger kan skiftes ved at finde ledningernes ender og trække nye i. Havde det været et kabel, som er flere ledninger med en fælles kappe, havde man sikkert hugget et større hul i væggen for at kunne reparere kablet. Det gøres ved at samle ledningerne med pressemuffer og isolere med krympeflex. Hvis det skal være helt rigtig krympes yderligere et lag over, så kappen er retableret.
Til trådstarter vær glad for at installationen er udført inden det blev lovligt at mure kabler ind i væggene. Du får den billigste reparation nu.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis