Tilslutning af Tænd/sluk/nødstop

Hej med jer
Jeg har bygget mig en bordrundsav og vil gerne have tilsluttet denne afbryder/nødstop. Hvordan skal de tre kontakter forbindes indbyrdes?
Hav en rigtig god aften.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine kontakter er ikke beregnede til at føre drift strømmen. Du skal have et relæ, som fører  forbrugsstrømmen til saven og, som styres af de viste kontakter. Jeg skal gerne tegne diagrammet for dig.

fase
https://sub.allaboutcircuits.com/images/quiz/01295x01.png

Afbryderen til nødstoppet monterer du i serie med Stop.

Relæet CR1 skal være til samme spænding som motoren.

Da der er et nødstop, skal relæet være beregnet til betydeligt større strømme end hvad motoren skal bruge. Det er for at minimere risikoen for at relæet bliver hængende, så motoren kører selvom, nødstoppet er aktiveret. Der er regler for det. Jeg kan ikke huske hvad de er, men går du efter mindst 4 gange større, er det godt nok.

Når det er en rundsav bør der også være en strømfaldsudløser, mener det hele kan klares med et magnetbetjent motorværn.
Men mon ikke andre kan byde ind?

Vi prøver igen, i morgen --
Den type start/stop er med trykknapper og beregnet til styrestrøm. Altså til at styre magnetspolen i en kontaktor / relæ. Når det er en kontaktor som styres af trykknapper så er det pr. definition også en strømfalds udløser. 
Det vil sige at hvis den er tændt og strømmen svigter ( hfi relæ, sikring eller andet ) så starter saven IKKE op igen af sig selv men der skal gøres noget aktiv, nemlig at trykke på startknap. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis