Rullespartel efter fjernelse af savsmuldstapet

Jeg har savsmuldstapet i min nye lejlighed som jeg gerne vil fjerne og i stedet have glatte vægge.

Jeg er meget nybegynder på dette område, men har læst mig frem til at rullespartel vil være den bedste løsning. Jeg vil umiddelbart ikke putte filt på. 

Er der nogen som kan give mig nogle input til de forskellige trin til fremgangen? Jeg er selv kommet frem til følgende:

- fjerne savsmuldstapet med spartler
- putte "grunder" på væggene?
- Putte rullespartel på med en rulle og glatte efter med en ergospartel 60 cm '
- Slibe med girafsliber
- Bruge grunder igen og derefter male.

Skal jeg bruge noget i hjørnerne/ samlingerne eller kan man godt gøre dette pænt bare med spartelmasse? jeg ser nogen steder at folk nævner hjørneprofiler og ameringstape/armeringsstrimler. Vil dette være nødvendigt? 

Tak på forhånd!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandet i spartlen opløser tapetet. Det er bedre at fjerne det først. 
Det har jeg godt læst mig frem til, det er også derfor jeg skriver at jeg først vil fjerne tapetet :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Spar besværet med at rense det af. Savsmuldstapet er meget nemmere bare at slibe væk.
Excentersliber til kanter og giraf til de store flader.
Ha, det overså jeg :(

Tror ikke grunder er nødvendig før spartel, men ellers fint. Jeg satte selv filt på for at få det helt glat og undgå at det revnede bagefter. 
@GDS-manden jeg har aldrig hørt at folk har slebet savsmuldstapet ned før, det lyder som en ret interessant løsning! men jeg tror vi går med at tage det af da det er det som oftest anbefales.
@HrT God pointe at vi ikke behøver grunde før spartling, det fik vi igen i dag bekræftet i et byggemarked. 

Vil i anbefale at man bruger tape i hjørnerne eller er det kun nødvendigt ved spartling af samlinger mellem gipsplader? :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også