Udskiftning af eternit tag med asbest

Dav Folkens

Jeg bor i en boligforening, bestående af lodret delte lejligheder.
Vi har eternit tag med asbest, som er ca 40 år gammelt. Der er begyndt at komme enkelte små revner i taget, så der er nok ikke emre en et årti, før det skal skiftes.

Så vidt jeg ved, vejer disse slags tage ikke det store. Så vidt jeg ved, skal vi vælge mellem et andet let tag, eller at få forstærket den bærende konstruktion.
En tømre har forslået et ståltag at lægge ovenpå. Jeg mener dog at Holland, har sat en deadline for hvornår asbest skal være fjernet, og jeg er lidt bange for, at Danmark følger trop på et tidspunkt.

Jeg ville gerne have, at vi fik lavet et tag, der kan holde min 50 år, og gerne længere.

Hvad vil i forslå? Vil det være meget dyrt, at få forstærket konstruktionen, således at man kan få lidt tungere tag såsom naturskifter?
Vil det være billigere, at lægge et undertag og så stål ovenpå?

Hvilket slags tag vil forøge boligens værdi mest?

På forhånd tak :D

Mvh Frank
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er umulig at have en mening om uden at se et billede af ejendommen. Hvad passer til den type huse. 
Når du siger taget er 40 år gammel, er husene det så også. 
Det  vil nok ikke være den helt store ekstra udgift at forstærke spærene så de kan bære et tungere tag. Det kan faktisk godt ske at i skal have taget forhøjet for at få ekstra isolering, som kan være et krav ved større renoveringer. 
Men naturskiffer er lidt speciel, og helt sikkert meget dyrt. Jeg har det på siderne ( flunkerne ) af en kvist men det er så få kvm at det ikke havde nogen betydning. Der tror jeg ikke at man får pengene igen ved et salg.
Der er også andre alternativer. Et moderne tagpaptag med kiler er også et let tag, og det kræver ikke undertag.
Så er det lidt tungere tag med tagsten. Med huntonit undertag har det en estimeret holdbarhed på noget mere end 50 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Jeg har vedhæftet et billede.

Ja bygningerne er fra 1984.

Jeg synes mest at naturskifer var et muligt valg, da det holder i yderst lang tid, og ikke kræver særlig meget vedligehold.
Jeg mener også at have læst, at det er en af de mest værdiforøgende tage der er. Man får vist aldrig hele investeringen hjem igen.

Tagpap ville være en mulighed, men jeg ville gerne sigte efter en holdbarhed på min 50 år.
Både naturskiffer og tegltag er tungt tag, så der skal muligvis ændres lidt på spærene i begge tilfælde. 
Naturskiffer regnes som en holdbarhed på 100 år, teglstens tag 60 - 100 år. I begge tilfælde skal man være meget opmærksom på at vælge undertag med en lige så  lang holdbarhed. Her mener jeg ikke at banevarer findes med tilsvarende egenskaber. F.eks. Huntonit matcher bedre. 
Selv om tegltage anses for 60 - 100 års holdbarhed så vil stort set alle teglsten være ok til den tid, og kan genbruges. 
Jeg ser der er flere røde tegltage rundt i byen så det ville passe godt til jeres hus, lige som det er mere standard i DK og derved måske lettere at få gennem i foreningen 

m.v.h. Erik
Det virker som om, at der ikke er det store at vælge mellem, hvis ikke man vælger at forstærke taget.
Jeg synes også, at tegltag er yderst pæne, så røde tegl ville være en mulighed.

Hvis spærrene skal forstærkes, vil det så være ved at sætte flere op, ellers skal de nuværende udskiftes til nogle større?
Kan du se udfra billedet, om den konstruktion bag træfacaden på 1. sal er bærende for taget? Mellem hver lejlighed er der en betonvæg, der skiller lejlighederne. Ovenpå disse vægge er der en bjælke, der går gennem lejlighederne, og udgør kontruktionen for toppen af taget.
Alene det at skrue et ekstra spær på siden af den oprindelige kan forstærke taget. Og det kan alligevel blive nødvendig da der er krav om optimering af isoleringen til nuværende krav, i forbindelse med en større renovering. 
Nej jeg kan ikke beregne spærene ud fra et billede af taget. Jeg kan i det hele taget ikke beregne spær ! 
Let tag er jo f.eks. liste dækket tagpap. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis