Kørsel i Tyskland

Hej LDS’ere
Håber nogen har lidt mere erfaring end mig, de evt vil dele.
Jeg har været lidt tidligt ude med en af julegaverne og købt håndbold billetter til kæresten til EM i januar i Hamborg. MEN kan så se Hamborg er en af de byer i Tyskland der har det mest stramt med dieselbiler. Jeg ejer en Opel insignia diesel bil fra 2014. Det er en Euronorm 5.
Kan læse nogle steder at det skal være Euronorm 6 til Hamburg, andre steder står at det kun er enkelte veje det gælder, og nogle steder står det kun er dele af byen. Så forvirringen er total.
Jeg kan ikke finde et kort over Hamborg for at finde ud af hvor det gælder. Nogen der evt ved hvor jeg finder et sådant kort så jeg ved om vi får problemer ift at køre til stadionet?
Det er på Barclays Arena.
Er også ved at kigge på hotel til vores tur, men også her kunne det være rart at vide om vi må køre dertil.
Håber nogen kan hjælpe en lettere forvirret dansker. 😀
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Euro 5 er OK for Hamborg med to særlige undtagelser:
Stresemannstrasse.
Max-Brauer-Allee.

Husk at du skal have et grønt klistermærke i forruden. SVJV fås det hos FDM.

God Tur.

PS. Link:
https://www.hamburg.de/durchfahrtsbeschraenkungen/11067546/dieseldurchfahrtsbeschraenkungen-faq/

Bent Andersen skrev den 15-11-2023 22:21:40

Euro 5 er OK for Hamborg med to særlige undtagelser:
Stresemannstrasse.
Max-Brauer-Allee.

Husk at du skal have et grønt klistermærke i forruden. SVJV fås det hos FDM.

God Tur.

PS. Link:
https://www.hamburg.de/durchfahrtsbeschraenkungen/11067546/dieseldurchfahrtsbeschraenkungen-faq/

 Tak så blev jeg det klogere. Lige et par opklarende spørgsmål. Har en Saphe one i bilen, de er ikke lovlige i Tyskland ikke? Skal man ikke have en blå parkeringsskive godkendt til Tyskland i når man holder i Hamborg? Og hvad med den eksisterende, vi har i forvejen en elektronisk parleringsskive som jeg da ville synes er lidt træls hvis skal ud. 

GDS-manden skrev den 16-11-2023 08:57:59

Stresemannstrasse er tilladt for EURO V op til 3500 totalvægt

 Super. Tak. Så blev jeg en smule klogere. Synes desværre det virkelig har været en jungle at finde ud af. Og skal til at finde en hotel dernede også, så lidt rart med et der ikke ligger så vi skal igennem de steder vi ikke må køre. 

Du får ikke bøde for at have en dansk p-skive i vinduet. Du får bøde, for ikke at have en tysk.
Så du skal bare lægge en af de tyske pap-skiver i vinduet.
Annonce
Gå efter parkering med betaling - p-huse. Så er du udenom hele besværet med p-skive.
Mht. hotel, så kan jeg anbefale at vælge et i yderområderne. Går selv altid efter hotel i nærheden af lufthavnen, for der er så nemt at komme til med bil.
Hamburg har et fantastisk system af offentlig transport, og det er billigt.
Hent appen HVV (Hamburgs offentlige transport) og køb dagsbiletter. En heldagsbillet koster € 7,81 og hvis man kan vente med at bruge offentlig transport, til efter kl. 9.00 kan købe en heldagsbillet til kun € 6,60, og med det kan I køre ubegrænset i hele byen.
Køb en blå, tysk P-skive på et Autobahnraststette. Koster et par Euro.
Tyske P-vagter ignorerer alt det andet.
Vigtigt (og ukendt for danskere): lad være med at køre tæt op i r*ven på andre på Autobahn. Det takseres efter tysk straffelov som "Nötigung" = Tvang og koster mange penge, i værste fald (betinget) fængsel.
Husk at blinke ved vognbaneskift.

Så burde du være klar. Nyd Hamburg, det er venlige og hjælpsomme mennesker (min personlige erfaring).

Tysk skive kan også købes i DK.

https://www.thansen.dk/bil/udstyr/indvendigt-udstyr/p-skiver/parkeringsskive-tyskland-raze/n1662879210/pn-233657567/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAu9yqBhBmEiwAHTx5pxydQ7OeT1-KJG6xpjGYFzqXTygeYiIj1C-V8QOSxCWWNVPMEN4m6hoCzlQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Bent Andersen skrev den 17-11-2023 21:13:36

Køb en blå, tysk P-skive på et Autobahnraststette. Koster et par Euro.
Tyske P-vagter ignorerer alt det andet.
Vigtigt (og ukendt for danskere): lad være med at køre tæt op i r*ven på andre på Autobahn. Det takseres efter tysk straffelov som "Nötigung" = Tvang og koster mange penge, i værste fald (betinget) fængsel.
Husk at blinke ved vognbaneskift.

Så burde du være klar. Nyd Hamburg, det er venlige og hjælpsomme mennesker (min personlige erfaring).

Hej Bent. 


Har allerede en tysk p-Skive. Så den del af det er løst. 

Jeg kører aldrig tæt op til andre. Det har jeg rimelig meget respekt for så tænker jeg ikke bliver noget problem. Har også i arbejdsøjemed kørt en del på den tyske autobahn. Men det har mest været på gennemrejse til nogle af de tyske nabolande. 

Synes også som udgangspunkt tyskere er ret flinke (modsat hollændere som i min optik er et vildt aggressivt folkefærd. 😂) 

Men tak for rådene. 😀 

Hej LDS’ere, Håber nogen har lidt mere erfaring end mig, de evt vil dele. Jeg har været lidt tidligt ude med en af julegaverne og købt håndbold billetter til kæresten til EM i januar i Hamborg. MEN kan så se Hamborg er en af de byer i Tyskland der har det mest stramt med dieselbiler. Jeg ejer en Opel insignia diesel bil fra 2014. Det er en Euronorm 5. Kan læse nogle steder at det skal være Euronorm 6 til Hamburg, andre steder står at det kun er enkelte veje det gælder, og nogle steder står det kun er dele af byen. Så forvirringen er total. Jeg kan ikke finde et kort over Hamborg for at finde ud af hvor det gælder. Nogen der evt ved hvor jeg finder et sådant kort så jeg ved om vi får problemer ift at køre til stadionet? Det er på Barclays Arena. Er også ved at kigge på hotel til vores tur, men også her kunne det være rart at vide om vi må køre dertil. Håber nogen kan hjælpe en lettere forvirret dansker. I min søgen efter informationer omkring rejser og ophold, faldt jeg over en interessant artikel om Islands Brygge. Selvom det er et andet område end Hamborg, gav det mig nogle gode ideer til ting, man bør overveje, når man planlægger ture eller ophold i nye byer. Her er linket, hvis du er interesseret: https://byghjem.dk/alt-du-boer-vide-om-lejeboliger-paa-islands-brygge/

 Hej!
For at finde ud af om din Euronorm 5 dieselbil kan køre i Hamborgs miljøzoner, tjek det officielle tyske transportministeriums hjemmeside eller Hamborgs byhjemmeside for et detaljeret kort og regler. Alternativt kan du kontakte dit hotel i Hamborg for lokal vejledning. Hvis din bil ikke opfylder kravene, kan du overveje at parkere uden for miljøzonen og bruge offentlig transport til at komme til Barclays Arena og hotellet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis